Het is algemeen geweten dat monovolumes niet bepaald in de mode zijn en het aanbod de jongste jaren stevig gekrompen is. Dat komt allemaal door de SUV’s, waar steeds meer vraag naar is, zelfs bij grote gezinnen. Bij Volkswagen is de enige grote monovolume, de Sharan, uit de catalogus verdwenen door gebrek aan vraag. De Multivan T6 had die rol tijdelijk overgenomen en wordt nu vervangen door de T7. Met een bestelwagen heeft deze T7 niets meer te maken. Hij is nu gebaseerd op het MQB-platform dat ook door de Passat gebruikt wordt, waardoor het meer een personenwagen dan een bestelwagen is.
Dit betekent ook dat de Multivan nu beschouwd wordt als een model op zich, in plaats van een luxueuze versie van een bestelwagen. Je mag dus een beter verzorgde en uitgeruste auto verwachten aangezien het platform het mogelijk maakt om alle functies van de Passat toe te voegen. Volkswagen heeft ook twee koetswerkversies gepland: een korte van 4,97 m en een lange van 5,17 m (door de achteroverhang te verlengen) voor wie meer ruimte nodig heeft.
Advertentie – lees hieronder verder
Functioneel
Het interieur van de Multivan oogt verzorgd en de ergonomie sluit aan bij die van een Golf in plaats van een T6 bestelwagen. Deze logica wordt weerspiegeld in de digitale instrumenten en het centrale scherm, al mocht dat wel een maatje groter zijn. Het scherm verzamelt de belangrijkste functies. Het is zelfs iets te veel van het goede, want je moet de interface doorlopen om toegang te krijgen tot essentiële functies, zoals de airconditioning (ventilatiesnelheid, stroomrichting, luchtrecirculatie enzovoort). Er zijn wel snelkoppelingen beschikbaar op het dashboard (rijmodus, airconditioning), maar die verwijzen nog altijd naar de ingewikkelde interface en menu’s. Je moet dus altijd veel handelingen uitvoeren. Dat is zowel vervelend als gevaarlijk, want de ogen van de bestuurder zijn dan niet meer op de weg gericht.
Bovendien is de reactiesnelheid van het scherm slecht, waardoor je jezelf regelmatig moet herhalen om een bepaalde optie te selecteren. Dit is voor verbetering vatbaar. De interface integreert uiteraard Android Auto en Apple CarPlay. Het goede nieuws is dat het stuurwiel fysieke knoppen gebruikt in plaats van haptische bediening. Maar dit is niet het geval voor de volumeregeling van de radio of navigatie. Misschien iets om te verbeteren bij een facelift?
Qua functionaliteit beperkt de Multivan zijn capaciteit tot zes of zeven personen (naar keuze) in plaats van acht plaatsen zoals vroeger (T6). Dit komt door de individuele zetels die zwaar zijn om te verplaatsen (tussen 23 kg en 29 kg), maar wel heel comfortabel voor de inzittenden. De zetels zijn gemonteerd op verschuifbare rails, zodat je ze tegenover elkaar kunt plaatsen, zelfs tijdens het rijden. Het voordeel van de Multivan T7 is dat je de zetels niet meer naar een uitsparing hoeft te schuiven om ze te verwijderen. Je hoeft alleen maar aan de juiste riem te trekken. En om ze terug te plaatsen geldt hetzelfde: je plaatst ze gewoon op de rails. Goed bedacht. Als optie kun je een centrale module gebruiken als opbergruimte of reistafeltje, dankzij een ingenieus uitklapmechanisme.
Voor de bagage biedt de lange versie uiteraard enorm veel ruimte. Het koffervolume varieert tussen 469 tot 1.844 liter en 763 tot 2.171 liter, naargelang je een vijf- of zevenzitter kiest. En als alle zetels verwijderd zijn, geniet je van 4.005 liter in plaats van 3.700 liter bij de korte Multivan. Dankzij de moduleerbaarheid is alles mogelijk. De achterklep is gemotoriseerd, net als de zijdelingse schuifdeuren, die bediend kunnen worden met de handgrepen, de knoppen in het interieur (bij de deuren en op het dashboard) of de afstandsbediening. Praktisch voor iedereen, jong en oud. Kinderen zullen het echter jammer vinden dat ze de achterruiten niet kunnen openen. Kleine schuifruiten zijn optioneel (924 euro, inclusief getinte ruiten).
Plug-inhybride
Ook op motorenvlak is er vooruitgang: de Multivan T7 is verkrijgbaar met een plug-inhybride aandrijflijn, overgenomen van de vorige Passat. De oplossing blijft hetzelfde: de 1.4 TSI viercilinder en de elektromotor van 116 pk leveren samen 218 pk. Op papier is dat goed, maar het totale koppel bedraagt 350 Nm, wat niet al te veel is als je 2,3 ton moet verplaatsen.
In de vloer zit naast de brandstoftank een batterij met een capaciteit van 10,4 kWh (13 kWh bruto). Officieel is die goed voor 48 km rijbereik, maar dat is erg optimistisch. In het dagelijks gebruik is het rijbereik hooguit 25 tot 30 km, of nog minder als het koud is. Dat is weinig en zeker niet genoeg voor dit type voertuig. Als je elektrisch wil rijden, moet je voortdurend opladen. En je hebt beter geen haast, want de boordlader is beperkt. Het resultaat is een wachttijd van 3 uur en 40 minuten bij een maximum van 3,6 kW en 5 uur aan een huishoudelijk stopcontact (2,3 kW).
Wendbaar
Op de weg heeft de Multivan T7 niets meer gemeenschappelijk met de T6 (bestelwagen). De rijpositie is perfect (en de ruimte voorin prinsheerlijk). Je krijgt meteen het gevoel dat je achter het stuur van een personenwagen zit. Verrassend is de bijzonder korte draaicirkel en de uitstekende besturing (geleidelijkheid, centrering en feedback), zelfs in deze lange versie. Het maakt manoeuvreren gemakkelijk en draagt bij aan het wendbare rijgedrag van de auto. Dit is ook te danken aan de ophanging, die perfect afgesteld is tussen ondersteuning en soepelheid: de koetswerkbewegingen worden goed gecontroleerd en het comfort is eerder zacht. Goed gedaan. De geluidsisolatie is behoorlijk, maar niet uitzonderlijk. Voor een Multivan van deze prijs zou je een betere aerodynamische isolatie verwachten (vooral aan de voorruit) op de snelweg.
De Multivan PHEV biedt verschillende rijmodi: elektrisch als de batterij opgeladen is (de standaardmodus in dit geval) of anders hybride. Deze laatste stand kun je ook voorrang geven wanneer je als bestuurder bijvoorbeeld de batterij wil sparen. Helaas mist de hybridemodus progressiviteit en veroorzaakt die schokken omdat de overgang van de ene energiebron naar de niet zo soepel verloopt. Deze karaktertrek is te wijten aan de leeftijd van dit hybridesysteem. Volkswagen is aan het overschakelen naar de tweede generatie… Wat het brandstofverbruik betreft: reken op 8,5 l/100 km in de hybridemodus, terwijl het cijfer in elektrische modus rond de 30 kWh/100 km ligt. Het rijbereik hangt natuurlijk af van het aantal laadbeurten. Maar verwacht tijdens een lange rit niet meer dan 550 km met de kleine brandstoftank van 45 liter.
Dure Multivan
Het is geen geheim dat de Multivan altijd duur is geweest. Deze T7 vormt geen uitzondering op die ‘traditie’. De basisprijs bedraagt meer dan 66.000 euro, en daar komen nog opties bij zoals de elektrisch bedienbare deuren of kofferklep, handsfree toegang, getinte achterruiten en schuifruiten of de centrale module met reistafeltje. Dit alles duwt de prijs van de auto gemakkelijk boven de 70.000 euro. Niet voor elk gezin bereikbaar dus…
Conclusie
De Multivan T7 is van een ander niveau en rijdt veel aangenamer dan de T6. Hoewel hij minder breed en hoog is dan de T6, blijft de binnenruimte voorbeeldig, vooral in de lange versie, die slechts 20 cm langer is. We waren vooral geïnteresseerd in de plug-inhybride aandrijving, maar die bleek uiteindelijk ondermaats in verhouding tot de grootte van de auto. De batterij van 10,4 kWh (netto) biedt in het beste geval een rijbereik van amper 30 km, wat te weinig is. Het zou beter zijn om het systeem te veranderen en de batterijcapaciteit te verhogen naar 15 of 20 kWh. Achter de schermen is Volkswagen zich naar verluidt bewust van deze beperking. Binnenkort komt er een update, dit keer met het hybridesysteem van de nieuwste Golf en een batterij van 19,7 kWh.
De Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid in cijfers
Motor: benzine, viercilinder turbo, 1.395 cc, elektromotor (119 pk), herlaadbare, batterij (13 kWh, 10,6 kWh netto), 218 pk en 350 Nm gecombineerd
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: gerobotiseerd met dubbele koppeling (DSG), 6 versnellingen
L/b/h (mm): 5.170/1.940/1.900
Leeggewicht (kg): 2.300
Koffervolume (l): 763 – 4.005
0 tot 100 km/u (sec): 11,6
Topsnelheid (km/u): 190 km/u
Verbruik (WLTP, l/100 km): 1,7
CO2: 39 g/km
Prijs: 66.100 euro
BIV: Vlaanderen: 53 euro; Wallonië en Brussel: 867 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 148,39 euro; Wallonië en Brussel: 285,38 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be