Autotests

TEST VW Multivan: meer monovolume, minder bestelwagen

Met de Multivan T7 verandert Volkswagen het geweer van schouder. Deze zevende generatie is niet afgeleid van de T6-bestelwagen, maar wel gebaseerd op het MQB-platform dat ook voor de Passat wordt gebruikt. Een nieuwe aanpak die de Multivan meer in de richting van de monovolumes duwt. Een goede zaak?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 17/07/2022 | Leestijd: 5 min

De Multivan is een kruising tussen een personenwagen, een monovolume en een kampeerwagen die Volkswagen intussen al 37 jaar geleden (1985) bedacht. Met succes trouwens, want dit model heeft de verhouding tussen gezins- en vrijetijdswagens opnieuw gedefinieerd. Bij Volkswagen kiemde het idee van de Multivan al in de jaren tachtig, toen de marketingexperten vaststelden dat de T3 (met motor achterin) door de niet-professionele klanten steeds vaker gebruikt werd als polyvalent voertuig.

Die veelzijdigheid zorgde ervoor dat veel gezinnen die hielden van openluchtactiviteiten, zoals surfers of fietsers, hun auto inruilden voor de T3, die ze beschouwden als de ideale auto. Sindsdien bleef de Multivan succesvol en werd hij zelfs een icoon in de loop van de volgende generaties, die telkens comfortabeler of intelligenter uitgerust waren.

Advertentie – lees hieronder verder

Le Multivan change de visage et devient plus voiture qu’utilitaire

Al die tijd werd de Multivan technisch gebaseerd op het ‘utilitaire’ onderstel van de Transporter-familie (T). Maar dat was vroeger, want met de zevende generatie van de Multivan verandert Volkswagen helemaal van strategie. Een beetje zoals vroeger bij de overgang van de T3 naar de T4 (van achter- naar voorwielaandrijving). De T7 vertrekt voortaan van de modulaire MQB-architectuur die gebruikt wordt door de Passat, de Golf en een hele reeks andere auto’s van de groep. Die operatie heeft twee doelstellingen: weer aansluiten bij de Mercedes V-Klasse op dynamisch vlak en profiteren van de elektronische architectuur van de laatste generatie (die nog niet in de T6.1 zit) om onder meer de nieuwste rijhulpsystemen en het MIB3-infotainmentsysteem aan te bieden. Het is trouwens zo dat de Multivan 6.1 zijn carrière voortzet naast de T7, maar dan als utilitaire versie.

Nog altijd immens, maar …

De stijl van de Multivan T7 verandert radicaal en doet denken aan de moderne en aerodynamische lijnen van de ID. Buzz. Dat is een compliment. Volkswagen biedt twee lengtes aan (4,97 m en 5,17 m, met een meerprijs van 1.550 euro voor de lange versie). De korte versie groeide 6,9 cm, de lange versie is 12,1 cm gekrompen. Tegelijkertijd nam de breedte met 3,7 cm toe, maar de hoogte daalde 4,3 cm. Dat was nodig voor de stroomlijn (de luchtweerstandscoëfficiënt verbeterde van 0,35 naar 0,30), maar ook om toegang te krijgen tot ondergrondse parkeergarages.

Le Multivan change de visage et devient plus voiture qu’utilitaire

De grootste troef van de Multivan blijft natuurlijk zijn binnenruimte. Het bruikbare volume bedraagt ruim 4 m³ in de lange versie. Achterin stappen de passagiers in via twee schuifdeuren en kunnen ze gaan zitten in vijf onafhankelijke zetels die je kunt verschuiven, samenplooien en verwijderen (zes in de versies Life en Style). Je hebt er wel wat spierkracht voor nodig, want ze wegen 29 kg. Dat is weliswaar minder dan vroeger (-25 procent), maar blijft een stevig gewicht om te verwijderen en terug te plaatsen.

Om over zes plaatsen te beschikken, moet je 384,78 tot 567,49 euro bijbetalen naargelang je ze tegenover elkaar wilt plaatsen, terwijl de uitbreiding tot zeven zitplaatsen tussen 897,82 en 1.131,35 euro kost. Nog een optie is de elektrische bediening van de zijdeuren (1.246,30 euro) en kofferklep (728,42 euro). Naargelang het model kun je ook genieten van een verschuifbare console (698,17 euro) met opbergvakken en wegklapbare tafeltjes. Praktisch.

Het comfort is prinsheerlijk op alle plaatsen, zelfs op de derde rij want de schokdemping is heel attent als je kiest voor de adaptieve schokdemping, zoals op onze testwagen. Dit item vergeet je dus beter niet aan te kruisen op de optielijst (1.706,10 euro).

Le Multivan change de visage et devient plus voiture qu’utilitaire

De binnenruimte is uiteraard gigantisch. Wie de Multivan T6.1 kent, zal wel de indruk krijgen iets minder plaats te hebben in deze T7. Het koffervolume bewijst dat ook: dat schommelt tussen 469 en 3.672 liter voor de korte versie, tegenover 650 tot 4.300 liter in de T6.1. De verandering gebeurde weliswaar met een goede reden, want de Multivan werd meer ‘auto’: hij is wendbaarder en gemakkelijker te besturen.

Spitstechnologie

Zoals gezegd, zijn de nieuwste technologieën aanwezig. We hebben het dan over volledig digitale instrumenten, de multimedia-interface (MIB3) die draadloze Apple CarPlay- en Android Auto-verbindingen ondersteunt (van zeer goede kwaliteit overigens) en allerlei rijhulpsystemen, zoals de actieve cruisecontrol, de Travel Assist die automatisch de snelheid aanpast aan de limieten en afremt als een rotonde of kruispunt nadert, parkeerhulp enzovoort. Bravo! Helaas moet je wel dubbel zo aandachtig zijn omdat Volkswagen alles in schermen integreerde, waardoor meerdere handelingen nodig zijn om bijvoorbeeld de verwarming te regelen of van radiozender te veranderen. Het levert weliswaar een ‘cleaner’ dashboard op, maar kent zijn beperkingen qua gebruiksgemak.

Redelijk krachtig

De Multivan T7 is leverbaar met lang en kort onderstel, met meerdere motorkeuzes. Er staat nog maar één diesel op het programma, de 2.0 TDI van 150 pk, al is deze motor nog altijd zinvol in dit soort zware en volumineuze voertuigen. Toch hebben veel kopers benzine weer in het hart gesloten (fiscaal wordt benzine ook minder afgestraft). Dat verklaart waarom je kunt kiezen tussen de 1.5 TSI met 150 pk, de 2.0 TSI met 204 pk en de plug-inhybride met 1.4 TSI (218 pk gecombineerd vermogen en een batterij van 13 kWh). Die laatste versie zal wellicht in de smaak vallen bij wie zijn auto professioneel wil inbrengen.

We kregen de 2.0 TSI-topversie in handen, een motor die uiteraard bijdraagt tot het rijplezier samen met de DSG-bak, die altijd snel en zacht schakelt. Deze motor levert 204 pk. Dat lijkt comfortabel, maar je mag het gigantische leeggewicht van de Multivan niet vergeten: bijna 2,1 ton. Onderweg valt dat niet op, want de auto vertoont een mooie dynamiek, met een zeer directe besturing, een kleine draaicirkel en feilloze schokdemping (variabel op ons testmodel). Een hele verandering tegenover de T6.1 die – kun je het hem verwijten? – toch wat lomp was. In de T7 ervaar je de kwaliteiten van een goede monovolume, waardoor hij uiteraard aangenaam in gebruik is.

Le Multivan change de visage et devient plus voiture qu’utilitaire

De tweelitermotor beschikt over voldoende inhoud om echt veelzijdig te zijn en het verbruik blijft correct (in verhouding tot de grootte, het gewicht en het vermogen). Reken op ongeveer 8,7 l/100 km bij gemengd gebruik. Rijd je vaker in de stad, dan zal het gemiddelde sneller stijgen naar ongeveer 10 l/100 km, wat door de huidige brandstofprijzen toch al snel doorweegt op je budget. Anderzijds kun je – door vooral op snel- of gewestwegen te rijden en je als een goede huisvader te gedragen – het verbruik beperken tot 7,8 l/100 km, wat echt een uitstekende score is.

Omdat energie duur zal blijven, kan ook een overstap naar de dieselversie of de 1.5 TSI interessant zijn, waarvan de zuinigheid al bleek in andere grote modellen van de groep. De plug-inhybride is een andere oplossing, maar dan moet je wel 9.000 euro extra op tafel kunnen leggen tegenover de 1.5 TSI of 5.500 euro ten opzichte van de TDI. Iets om over na te denken.

Conclusie

Ontketent de Multivan T7 een revolutie? Niet helemaal. Ja, want deze nieuwe generatie is dynamischer, comfortabeler en dus meer een echte personenwagen dan de vroegere T6.1 – die trouwens in de catalogus blijft. Neen, want door deze operatie verliest het model wel wat ruimte en moduleerbaarheid. Zo bieden de zetels minder flexibiliteit. Al die elementen zullen grote gezinnen die op zoek zijn naar ruimte echter niet tegenhouden. Zij vinden hier wat ze nodig hebben, op voorwaarde dat ze stevig willen betalen. Net zoals vroeger is de Multivan zeer duur en moet je veel bijleggen om over interessante of zelfs onmisbare opties te beschikken.   

Le Multivan change de visage et devient plus voiture qu’utilitaire

Volkswagen Multivan 2.0 TSI 204: technische fiche

Motor: 2.0 TSI, 1.984 cm³, 204 pk bij 5.000 tr/min, 320 Nm bij 1.600 tot 4.300 tr/min

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: gerobotiseerde zevenbak (DSG)

L/b/h (mm): 4.973 (5.173 in lange versie)/ 1.941 / 1.907

Leeggewicht (kg): 2.070

Koffervolume (l): 469 tot 3.672

0 tot 100 km/u (sec.): 9,4

Topsnelheid (km/u): 200 km/u

Gem. verbruik WLTP (l/100 km): 8,7

CO2: 198 g/km

Prijs: 48.950,01 euro (2.0 TSI 204)

Belasting op inverkeerstelling (BIV): Vlaanderen: 2.251,96 euro, Wallonië en Brussel: 2.478 euro

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 484,56 euro, Wallonië en Brussel: 85,27 euro

Ecomalus Wallonië: 600 euro

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie