Autotests

TEST Volvo V60 Cross Country: beter dan een SUV?

In deze “CC”-versie rolt de V60 zijn mouwen op en ruilt hij zijn gelakte schoenen in voor combat shoes met pinnen erin. Wij gingen hem rond de poolcirkel van jetje geven!

Olivier Maloteaux | Gepubliceerd op 11 feb. 2019 | Leestijd: 6 min

De thermometer geeft -26°C aan. De spijkerbanden van onze V60 Cross Country zakken niet door het bevroren meer. We zitten in Lulea, in het noorden van Zweden, vlakbij de poolcirkel. Het ijspakket barst op sommige plaatsen een beetje maar onder onze wielen ligt een laag die gelukkig dik genoeg is. Het weer is letterlijk om van te huiveren. Toch geraken we niet in paniek. De omstandigheden konden immers niet beter zijn om deze avontuurlijke V60 te ontdekken…

CC

Advertentie – lees hieronder verder

Na de grote V90 was het dus de beurt aan de V60 om de Cross Country-outfit aan te trekken. Met zijn kunststof carrosseriebescherming, standaard 18” wielen en zijn 6 cm hogere ophanging beschikt deze Zweed over een bodemvrijheid van 20,3 centimeter. Met dit cijfer evenaart hij heel wat van de betere SUV’s en overtreft hij de veredelde breaks van Audi (A4 Avant Allroad), Opel (Insignia Country Tourer), Skoda (Octavia Scout), Subaru (Outback) en VW (Passat Alltrack). Deze Volvo voelt zich dus meer dan gewoon thuis op een onverharde ondergrond, temeer daar hij standaard is uitgerust met vierwielaandrijving.

Scandinavisch welzijn

Aan boord is deze “CC” op enkele decoratieve elementen na identiek aan de klassieke V60 stationwagon. Het interieur getuigt wel van meer originaliteit dan dat van zijn Duitse concurrenten en het afwerkingsniveau ligt hoog. In het midden van het dashboard bevindt zich het 9-inch verticale touchscreen waarmee je het multimediasysteem bestuurt.

V60

Volvo heeft trouwens ook een “virtuele cockpit” in de aanbieding, die de klassieke wijzerplaten achter het stuur vervangt door een multifunctioneel display waarop de navigatiekaart in groot formaat kan worden weergegeven. De beenruimte achterin behoort tot de meest royale in het segment, al is het voor de middelste passagier wel krap zetelen. Qua kofferruimte doet deze Volvo het met 529 liter onder de hoedenplank beter dan zijn directe tegenstanders (505 voor de Audi A4 Avant, 495 voor de 3 Reeks Touring en 490 voor de C-Klasse Break), al doen twee heren uit de VW Group, de Octavia Combi en de Passat Variant, het wel nog steeds een pak beter met respectievelijk 610 en 650 liter.

Geen hybride

Deze Cross Country neemt het motorenpalet van de V60 over, met uitzondering van de hybride aandrijflijn en de T6 benzine. Blijven dus over: de D3 (150 pk) en D4 (190 pk) wat de diesels betreft, en de 250 pk sterke T5 als enige benzine. Allen zijn het aangename en efficiënte motoren en worden ze in de “CC” standaard gecombineerd met vierwielaandrijving en een 8-trapsautomaat. Deze laatste werkt erg soepel als je rustig rijdt maar als het tempo hoger ligt, mist de bak een beetje reactiviteit. En ook van de zeer lichte besturing hoef je geen echte feedback te verwachten. Gelukkig blijft deze opgewaardeerde V60 even stabiel als zijn broers die dichter bij de grond staan. Op het ijs althans, want we vermoeden dat het er op asfalt lichtjes anders toe zal gaan. Vooral dan omdat de ophanging minder stug is. Bovendien merken we in deze variant de afwezigheid van een instelbare ophanging vast.

CC 2

Moet wel gezegd dat deze extra hoge break nog steeds beter rijdt dan een gemiddelde SUV. Je moet er anderzijds ook stevig wat euro’s voor over hebben. Deze Volvo, enkel beschikbaar in het hoogste aankledingsniveau, is namelijk allesbehalve goedkoop. Hij kost € 1.700 meer dan een V60 4×4 maar gelukkig ook € 2.000 minder dan een gelijkwaardige XC60, de middenklasse-SUV van het merk.

Conclusie

De Volvo V60 CC is zowel klassiek als avontuurlijk. Hoewel hij lager is dan een SUV, is zijn bodemvrijheid wel gelijk en dat wil zeggen dat je er ook écht mee van de weg kan. En dat allemaal zonder het gevoel van een break weg te nemen. Een mooi compromis!

V60 CC rear

De V60 D3 Cross Country in enkele cijfers

Motor: 4 cilinders in lijn, diesel, turbo, 1.969cc, 150 pk bij 4.250 tpm, 350Nm van 1.500 tot 2.500 tpm.

Aandrijving: 4-wielaandrijving

Versnellingsbak: 8-trapsautomaat

L/b/h (mm): 4.784/1.893/1.1504

Leeggewicht (kg): 1.805

Koffervolume (l): 529 / 1.441

Tankinhoud (l): 60

0 tot 100 km/h (sec): 9,9

Prijs: € 44.100 BTW incl.

Vermogen: 150 pk

Topsnelheid: 195 km/u

Gemengd verbruik NEDC: 5,3 l/100 km

CO2 NEDC: 135g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Mooi en avontuurlijk tegelijk
  • Warm en praktisch interieur
  • Beenruimte achteraan
  • Complete veiligheids- en connectiviteitsuitrusting

Minpunten

  • Geen instapmodel op benzine
  • Niet verkrijgbaar als hybride
  • Geen instelbare ophanging
  • Oncomfortabele middelste zitplaats achteraan

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon