Autotests

TEST VW Golf GTI TCR vs VW Golf GTI TCR: de gemeenste GTI’s!

Bij VW wordt 2019 het jaar van de nieuwe Golf, de 8ste generatie intussen. In afwachting daarvan wordt de huidige GTI nog een laatste keer in een TCR-versie uitgebracht. Daarmee wordt een eerbetoon gebracht aan de ook in deze test onderzochte raceversie van die GTI TCR. Hoe dicht ze bij elkaar staan? Dat wilden we absoluut uitzoeken…

Maxime Pasture | Gepubliceerd op 13 feb. 2019 | Leestijd: 7 min

Als je een van onze trouwe lezers bent, moet het TCR-reglement (Touring Car Racer) bij jou zeker een belletje doen rinkelen. Begin 2018 lieten we je immers kennismaken met het nieuwe internationale WTCR-kampioenschap (World Touring Car Racer), waaraan een heel pak Belgische teams en coureurs hebben deelgenomen. Zo’n competitie is extra interessant omdat ze het pad kan effenen voor kleinere, regionale kampioenschappen zoals de TCR Europe, de TCR BeNeLux of de TCR Germany.

Eerst nog even de basis: de deelnemende wagens zijn afgeleid van compacte middenklassers met een “hete” stempel (Peugeot 308 GTi, Hyundai i30 N, Honda Civic Type R, Audi RS3 enzovoort) en die transformatie naar racewagen moet “zo weinig mogelijk” kosten. Een van die bolides is de VW Golf GTI TCR Motorsport, de raceversie van de GTI TCR zonder meer. Tijdens deze testsessie voelden we ze allebei aan de tand.

Advertentie – lees hieronder verder

Technische fiche

De racende VW Golf GTI TCR neemt 65% van de onderdelen van het straatmodel over, met inbegrip van de 2.0 TSI-motor. De vermogenswinst (350 pk in de racevariant tegenover 290 pk voor de straatversie) is te danken aan de combinatie van een verandering in turbodruk, een nieuw luchtfilterhuis (+ intercooler) en een wedstrijduitlaat.

Net als bij de wegversie wordt al het beschikbare koppel via een zelfblokkerend differentieel naar de voorwielen gestuurd. De versnellingsbak kan een sequentiële Sadev met 6 versnellingen zijn of een DSG-6-trapsautomaat (die 420 Nm koppel aankan). De GTI TCR om je kinderen mee naar school te doen, beschikt over een DSG met 7 verhoudingen  en levert 380 Nm. De racewagen is niet verwonderlijk 20 cm breder en heeft een verstelbare vering, naast enkele aerodynamische elementen om sneller in bochten te kunnen duiken. Tot slot zijn de remschijven veel breder dan die van de straat-TCR en werken ze een pak efficiënter. Daar zit natuurlijk ook het gewichtsverschil voor iets tussen: de TCR GTI weegt 1.410 kg, tegenover maximaal 1.285 kg (inclusief bestuurder) voor de racer.

Niet voor beginners!

We hadden je de prijs van deze twee auto’s nog niet meegedeeld: tel € 39.990 (incl. BTW) voor de straatversie en meer dan het dubbele voor de racende Golf: € 95.000 om precies te zijn en dan nog zonder de BTW erbij geteld. En dan zijn we er nog niet, want wie de sequentiële bak verkiest boven de DSG, ziet de factuur stijgen naar € 115.000 excl. BTW.

TCR

“Zo weinig mogelijk kosten”, hadden we hierboven geschreven. En die stelling klopt als we de vergelijking maken met de oude WTCC-racewagens die weliswaar op bestaande berlines gelijkten maar als prototypes werden ontwikkeld. Weet ook dat in die prijzen geen tractiecontrole of ABS zit  (beschikbaar als optie voor endurance-races).

Geen rivaliteit…

Naast een verhoging van het vermogen (van 245 naar 290 pk) profiteert de Golf GTI TCR-wegauto van een nieuwe instelling van de ophanging en ligt hij 5 mm dichter bij de grond dan de GTI Performance. Dit maakt hem minder comfortabel maar ook een beetje speelser. Eindelijk een “echte” GTI, met andere woorden! Toch kan hij op circuit allesbehalve concurreren met de racewagen. Om dat extra in de verf te zetten, had VW zelfs professionele piloten ingehuurd om ‘onze’ TCR Motorsport te achtervolgen met een Golf R voorzien van Michelin Sport Cup 2-banden (semi-slicks). Ondanks hun onmiskenbare rijtalenten en het feit dat ze over vierwielaandrijving beschikten, bleven deze heren zelfs op een natte piste in het spoor van onze 350 pk sterke voorwieltrekker op Dunlop-regenbanden. Dat rubber is trouwens een zeer aangename ontdekking gebleken. Akkoord, de racer accelereert minder efficiënt maar hij houdt beter baan, zijn motor ademt meer en zijn (weliswaar optionele) Sadev-versnellingsbak is sneller. En wát een remvermogen! Eens de banden opgewarmd zijn, lijkt niemand deze Golf te kunnen stoppen. Toch niet zó duur dan?

Conclusie

Is de nieuwe Golf GTI TCR met 290 pk een ‘marketingauto’ geworden? Neen! Denk echter niet dat de wegauto ook maar een beetje kan concurreren met de raceversie. Op circuit, welteverstaan, want met laatstgenoemde mag je de straat niet op.

TCR TCR

De VW Golf GTI TCR in cijfers

Motor: 4-cilinder-in-lijn turbo met directe brandstofinjectie; 1.984cc; 290 pk van 5.400 tot 6.400 tpm; 380Nm van 1.950 tot 5.300 tpm

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: DSG 7

Gewicht (kg): 1.410

0 tot 100 km/u (sec.) : 5,6

Topsnelheid: 250 km/u (optioneel 260 km/u)

Prijs: € 39.990 BTW incl.

GTI TCR Motorsport

De VW Golf GTI TCR Motorsport in cijfers

Motor: 4-cilinder-in-lijn turbo met directe brandstofinjectie; 1.984cc; 350 pk bij 6.200 tpm; 420Nm bij 2.500 tpm.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: DSG 6 (sequentiële Sadev als optie)

Gewicht (kg): 1.285

0 tot 100 km/u (sec.) : 5,2

Topsnelheid: 250+ km/u

Prijs: € 95.000 BTW excl.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon