Internationale autoshows hebben het moeilijk: er waren weinig automerken aanwezig in Parijs en het Salon van Genève week uit naar Qatar. Hoe verklaar je dat het Salon van Brussel wel een mooie vertegenwoordiging realiseert?
“Typisch voor de Belgische markt is dat het Salon op commercieel vlak het nieuwe jaar inluidt. Het is niet alleen een expositie of een mediaverhaal, maar ook een verhaal naar de consument. Het commerciële aspect is belangrijk vanuit het perspectief van de automerken, die zowat 30 procent van hun jaaromzet in de Salonperiode realiseren. Ze investeren in een evenement dat direct gekoppeld is aan hun producten. Dat maakt Brussel uniek. Het is zowel een beleving, een expositie als een commerciële show. In België hebben we sinds jaar en dag deze traditie, met bovendien interessante Saloncondities.”
FEBIAC maakt geen onderscheid meer tussen het ‘grote’ Salon voor personenwagens en het ‘kleine’ Salon voor bedrijfsvoertuigen. Waarom?
“Het Salon moet inspelen op wat de consument zoekt. We geven de merken daarom de totale vrijheid om te kiezen welke producten ze willen tonen. Door de verbreding van het aanbod met ook mobiliteitsoplossingen, is die grens tussen een groot en klein Salon volledig weggevallen. We hebben nu één Salon per jaar, zonder opsplitsing in productcategorieën. We zien dit jaar veel enthousiasme bij de automerken omdat ze veel te vertellen hebben na twee jaar afwezigheid. Ze zitten in een energietransitie en hebben veel nieuwe producten. Heel wat merken tonen ook bedrijfsvoertuigen. Daarnaast zijn er ook enkele nieuwe spelers met microcars, die in een stedelijke context voor veel mensen een goede oplossing zijn.”
De Salonbezoeker zal ongetwijfeld opmerken dat er – behalve bij BMW Motorrad en Honda – geen motorfietsen aanwezig zijn. Hoe komt dat?
Advertentie – lees hieronder verder
“De vertegenwoordiging van de motormerken was niet ruim genoeg om een echt motorsalon te kunnen claimen. Dat heeft te maken met de naweeën van de pandemie en de beschikbaarheid van producten. Het seizoen voor de motorfietsen komt ook pas in maart-april op gang. Heel wat merken stonden wel achter een motorsalon, maar we hebben genoeg vertegenwoordiging nodig. We moeten toch twee derde van de markt kunnen tonen voor een degelijk Salon en bij de automerken tonen we 95 procent van de merken. Dat was voor de motorfietsen niet het geval. Als je zegt dat je een ‘motorsalon’ organiseert, moet je dat ook waarmaken voor de bezoeker.”
Dit Salon is de ‘100th Anniversary Edition’. Wat doen jullie om dat te vieren?
“We focussen heel sterk op beleving. Je ontdekt niet alleen de nieuwste producten, maar wordt ook goed geïnformeerd en geëntertaind. In de Patio tonen we vijftien iconische oude wagens die de maatschappij sterk hebben beïnvloed. Het wordt een immersive experience met licht, geluid en lasers. In de ‘forum dome’ in Paleis 9 vertellen experten allerlei verhalen om de consument te informeren over belangrijke topics zoals de aandrijfkeuze en fiscaliteit. Er is een zeer grote e-sportszone, een tentoonstelling van historische Formule 1-wagens en noem maar op.”
Hoeveel bezoekers verwachten jullie op het Salon?
“We verwachten tussen de 300.000 en 400.000 bezoekers (het laatste Salon voor corona in 2020 haalde meer dan een half miljoen bezoekers, n.v.d.r.). Idealiter halen we er 350.000 in totaal of 35.000 per dag. Dan is het gezellig druk. We krijgen heel veel positieve signalen, dus misschien komen er zelfs nog meer bezoekers dan we denken. Het is belangrijk dat iedereen een kwaliteitsvol bezoek krijgt. Hierop hebben ingespeeld door bezoekers de keuze te bieden tussen verschillende dagen. Als je je ticket koopt, kun je de dag kiezen. Met kleurcodes geven we de drukte aan. Groen betekent dat er nog voldoende ruimte is, oranje betekent iets drukker en rood zeer druk.”
Met 366.303 inschrijvingen van nieuwe auto’s was 2022 het slechtste jaar voor de Belgische automarkt sinds 1995. De laatste maanden van het jaar waren echter wel positief. Wat verwacht je voor 2023?
“Voor 2023 verwachten we dat de totale markt nog onder de 400.000 inschrijvingen blijft. Dat is nog altijd veel voor een klein land zoals België. We zien stilaan verbetering in de leveringstermijnen. De merken hebben bepaalde producten aangepast en opties die niet beschikbaar waren uit het gamma gehaald. Het aanbod is dus meer geënt op wat de merken kunnen leveren. Onze industrie heeft lang in een modus vivendi gezeten waar het aanbod groter was dan de vraag en nu is de vraag groter dan het aanbod. Wat ook vanuit ecologisch perspectief een goede situatie is: je produceert wat gevraagd wordt.
We zien nu al een verbetering in de inschrijvingen, maar dat zijn wagens die al een tijdje geleden besteld zijn. We kunnen niet zeggen dat de hemel volledig zal opklaren in 2023. Er zal nog wat geduld nodig zijn tot de tweede helft van het jaar. Het beste advies: bestel op tijd. Ook als je nog niet meteen een nieuwe auto nodig hebt, profiteer dan van het Salon om je keuze al te maken en ruim op tijd te bestellen.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be