Komt ‘afstandsradar’ binnenkort naar België?

Krijgen de Belgische autoriteiten binnenkort een nieuw hulpmiddel in hun arsenaal om bestuurders te treffen? Deze radar wordt al gebruikt in Frankrijk automobilisten en bestraft die geen veilige afstand bewaren. Mogelijk verschijnt het systeem binnenkort ook op onze wegen.

Gepubliceerd op 7 augustus 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Komt ‘afstandsradar’ binnenkort naar België?

De Belgische autoriteiten treden hard op tegen het gevaarlijke rijgedrag van bepaalde automobilisten. Het gevolg is dat ons wegennet nu heel streng bewaakt wordt, wat nadelig is voor alle andere automobilisten die de regels wel respecteren. Zij worden nu veel vaker beboet wanneer ze eens een foutje maken omdat ze afgeleid zijn.

Een van de meest voorkomende probleemgedragingen is het niet respecteren van de veiligheidsafstand, vooral op snelwegen. Volgens VIAS wordt een op de drie snelwegongevallen met doden of gewonden veroorzaakt door een kop-staartbotsing. Een op de vijf ongevallen is te wijten aan een kettingbotsing. In totaal wordt 70% van de kop-staartbotsingen toegeschreven aan onvoldoende veiligheidsafstand, vaak in combinatie met andere factoren zoals vermoeidheid, telefoneren of te snel rijden. De statistieken zijn wat ze zijn, maar het vooral heel ergerlijk als een automobilist te dicht achter je rijdt.

Nieuwe hulpmiddelen

Tot nu toe was het moeilijk om dergelijk gedrag te bestraffen, want het moest door een agent op heterdaad vastgesteld. En dat is natuurlijk zelden het geval. Mogelijk kan een nieuw type radar soelaas bieden. De Poliscan van het bedrijf Vitronic wordt al gebruikt in Frankrijk en blijkt een geducht hulpmiddel om zulke praktijken op te sporen.

Het systeem is eenvoudig en zeer effectief, want het is gebaseerd op Lidar-technologie (die al gebruikt wordt door de grote mobiele radars langs onze wegen en in steden). Zo’n Lidar genereert 15.000 lichtpulsen per seconde om beweging te detecteren en een beeld te creëren. Naast de snelheid kan dit toestel ook de positie van een voertuig detecteren (dit is al het geval met de huidige Lidars, die de rijstroken kunnen onderscheiden) en dus de afstand tussen voertuigen.

Advertentie – lees hieronder verder

Met nieuwe wegcode?

Veiligheidsafstanden zijn erg belangrijk. Terwijl 50 m bij 50 km/u volstaat, is dit zeker niet genoeg bij 120 km/u. Daarvoor krijg je gegarandeerd een boete. Maar waarom zou precies dit nieuwe type radar in België ingevoerd worden? Daar zijn verschillende redenen voor. Ten eerste werkt België al samen met Vitronic voor de Mesta Fusion 1 radars. Ten tweede wordt het probleem momenteel niet of slechts beperkt aangepakt. En ten derde bepaalt de nieuwe wegcode, de zogenaamde code van de openbare weg die in 2025 van kracht wordt, dat je een veiligheidsinterval van 2 seconden in acht moet nemen op alle wegen waar de snelheid hoger ligt dan 50 km/u. Deze maatregel zal de autoriteiten er ongetwijfeld toe aanzetten om automobilisten bewuster te maken van dit probleem en te bestraffen.

Momenteel gebruikt België alleen een afstandscontrolesysteem voor vrachtwagens. Voor auto’s was dit nog niet het geval en bevat de wegcode alleen een vage omschrijving: “De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.” Maar aangezien alle regels binnenkort veranderen…

Foto: Vitronic

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.