De Belgische autoriteiten treden hard op tegen het gevaarlijke rijgedrag van bepaalde automobilisten. Het gevolg is dat ons wegennet nu heel streng bewaakt wordt, wat nadelig is voor alle andere automobilisten die de regels wel respecteren. Zij worden nu veel vaker beboet wanneer ze eens een foutje maken omdat ze afgeleid zijn.
Een van de meest voorkomende probleemgedragingen is het niet respecteren van de veiligheidsafstand, vooral op snelwegen. Volgens VIAS wordt een op de drie snelwegongevallen met doden of gewonden veroorzaakt door een kop-staartbotsing. Een op de vijf ongevallen is te wijten aan een kettingbotsing. In totaal wordt 70% van de kop-staartbotsingen toegeschreven aan onvoldoende veiligheidsafstand, vaak in combinatie met andere factoren zoals vermoeidheid, telefoneren of te snel rijden. De statistieken zijn wat ze zijn, maar het vooral heel ergerlijk als een automobilist te dicht achter je rijdt.
Nieuwe hulpmiddelen
Tot nu toe was het moeilijk om dergelijk gedrag te bestraffen, want het moest door een agent op heterdaad vastgesteld. En dat is natuurlijk zelden het geval. Mogelijk kan een nieuw type radar soelaas bieden. De Poliscan van het bedrijf Vitronic wordt al gebruikt in Frankrijk en blijkt een geducht hulpmiddel om zulke praktijken op te sporen.
Het systeem is eenvoudig en zeer effectief, want het is gebaseerd op Lidar-technologie (die al gebruikt wordt door de grote mobiele radars langs onze wegen en in steden). Zo’n Lidar genereert 15.000 lichtpulsen per seconde om beweging te detecteren en een beeld te creëren. Naast de snelheid kan dit toestel ook de positie van een voertuig detecteren (dit is al het geval met de huidige Lidars, die de rijstroken kunnen onderscheiden) en dus de afstand tussen voertuigen.
Advertentie – lees hieronder verder
Met nieuwe wegcode?
Veiligheidsafstanden zijn erg belangrijk. Terwijl 50 m bij 50 km/u volstaat, is dit zeker niet genoeg bij 120 km/u. Daarvoor krijg je gegarandeerd een boete. Maar waarom zou precies dit nieuwe type radar in België ingevoerd worden? Daar zijn verschillende redenen voor. Ten eerste werkt België al samen met Vitronic voor de Mesta Fusion 1 radars. Ten tweede wordt het probleem momenteel niet of slechts beperkt aangepakt. En ten derde bepaalt de nieuwe wegcode, de zogenaamde code van de openbare weg die in 2025 van kracht wordt, dat je een veiligheidsinterval van 2 seconden in acht moet nemen op alle wegen waar de snelheid hoger ligt dan 50 km/u. Deze maatregel zal de autoriteiten er ongetwijfeld toe aanzetten om automobilisten bewuster te maken van dit probleem en te bestraffen.
Momenteel gebruikt België alleen een afstandscontrolesysteem voor vrachtwagens. Voor auto’s was dit nog niet het geval en bevat de wegcode alleen een vage omschrijving: “De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.” Maar aangezien alle regels binnenkort veranderen…
Foto: Vitronic
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be