Belgische automobilisten respecteren de minimale veiligheidsafstanden op de snelweg onvoldoende. Dit gedrag is een belangrijke oorzaak van talrijke ongevallen. Geschat wordt dat één op de drie ongevallen op de snelweg met doden of gewonden veroorzaakt wordt door een kop-staartbotsing, terwijl één op de vijf veroorzaakt wordt door een kettingbotsing. In totaal wordt aangenomen dat 70% van de kop-staartbotsingen te wijten is aan onvoldoende veiligheidsafstand, vaak in combinatie met andere factoren zoals vermoeidheid, telefoneren of te snel rijden.
VIAS heeft statistieken over het niet aanhouden van veilige afstanden. Het instituut voerde onlangs een onderzoek uit waarbij een intelligente camera werd gebruikt om de veiligheidsafstanden te meten op een steekproef van bijna 4 miljoen voertuigen en niet minder dan 400.000 vrachtwagens. En zoals te verwachten viel, waren de resultaten niet goed, noch in Vlaanderen, noch in Wallonië. De camera mat alleen voertuigen die sneller reden dan 50 km/u (om files zoveel mogelijk te vermijden) en berekende voortdurend de reglementaire afstand die tussen voertuigen moet (of zou moeten) worden aangehouden.
Te leren gedrag
De bevindingen zijn opzienbarend: 58% van de personenauto’s rijdt op minder dan 2 seconden van elkaar buiten de file. En het probleem varieert afhankelijk van waar je je op de snelweg bevindt: 64% van de auto’s op de middelste rijstrook, 65% op het linker rijvak en 49% op de rechter rijvak heeft er last van. VIAS merkt ook op dat het fenomeen doordeweeks duidelijker is dan in het weekend, evenals op heldere dagen. Erger nog, 27% van de voertuigen bumperkleven, vooral op de 2e en 3e rijstrook. Vrachtwagens deden het iets beter: 30% van de gecontroleerde voertuigen respecteerde de afstand niet.
Advertentie – lees hieronder verder
Veiligheidsafstanden worden dus door veel Belgische automobilisten vergeten. Maar dat gaat veranderen. De Code van Openbare Wegen, die eind 2025 de Wegcode zal vervangen, bepaalt dat veiligheidsafstanden van 2 seconden moeten worden nageleefd op alle wegen waar de snelheid hoger ligt dan 50 km/u – met andere woorden, er moet een veiligheidsafstand van minstens 2 seconden zijn met de voorligger die overeenkomt met de afgelegde afstand. Op dit moment stelt de verkeersregels eenvoudigweg dat “een voldoende veiligheidsafstand” in acht moet worden genomen. Niet erg duidelijk, behalve voor vrachtwagens, waar de code een minimale afstand van 50 meter voorschrijft.
Binnenkort controles en boetes
Als onderdeel van de implementatie van de toekomstige nieuwe code zal de Overheid stappen ondernemen om de naleving van deze veiligheidsafstanden te verbeteren. In de tweede helft van 2024 zal een proefproject worden uitgevoerd om aan te tonen dat nieuwe camera- en radarcontroles mogelijk zijn, zoals nu al het geval is in Duitsland.
De volgende stap zal ongetwijfeld zijn om al deze talrijke controles te formaliseren en systematisch te maken, zoals momenteel het geval is met flitspalen. Georges Gilkinet, de federale minister van Mobiliteit (Ecolo), heeft verklaard dat het terugdringen van risicogedrag een van zijn doelstellingen is. Tegen die tijd is de regering veranderd en is het nog maar de vraag of deze maatregel zal worden voortgezet.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be