Volgens de VRT kregen chauffeurs van De Lijn vorig jaar een recordaantal boetes. Ja, ook bussen worden beboet. Een totaal aan boetes van 173.000 euro, waarvan De Lijn 68% zelf van betaalde, aangezien ze het eerste aanspreekpunt zijn voor de politie. Daarna is het aan het bedrijf om te beslissen of zij de rekening doorschuiven aan de werknemers die ze opliepen.
Wat De Lijn doet is duidelijk geen gangbare praktijk. Volgens Jan Vantournhout, expert bij SD Worx en geïnterviewd door de VRT, is de bestuurder van de auto wettelijk verantwoordelijk voor de opgelopen boetes. En dat geldt ook als het bedrijf zijn personeel onder druk zet om binnen strakke deadlines te werken – en hen dus aanspoort harder te rijden.
Geen betalingsverzoek
Het ministerie van Justitie legt echter uit dat de procedure sinds vorig jaar is veranderd. De boete die naar de werkgever wordt gestuurd, bevat geen betalingsverzoek. Het bedrijf ontvangt gewoon een informatieverzoek en wordt gevraagd de bestuurder die de boete opliep te identificeren. Zodra deze informatie is verstrekt, wordt het betalingsverzoek naar de bestuurder gestuurd.
Natuurlijk is elk bedrijf vrij om deze kwestie naar eigen inzicht te regelen. En soms worden er andere afspraken gemaakt tussen werkgever en werknemer. Zo hebben sommige bedrijven zogenaamde “boetefondsen”, vooral wanneer chauffeurs veel tijd op de weg en in de file doorbrengen om steeds strakkere leveringstermijnen te halen.
Advertentie – lees hieronder verder
Een stimulans?
Men zou zich kunnen afvragen of deze fondsen werknemers niet aansporen om hard te rijden? Dit is natuurlijk contraproductief als het gaat om verkeersveiligheid. Iets waar de wetgever akkoord mee gaat. Daarom legt de sociale zekerheid een extra bijdrage van 33% op voor boetes die worden betaald of voorgeschoten door bedrijven – en die al dan niet worden terugbetaald door de werknemer.
De wetgever maakt echter wel een onderscheid tussen lichte en zware overtredingen. Dus als het om een lichte overtreding, is het bedrijf tot een bepaald bedrag vrijgesteld van de toeslag. Daarom grijpen bedrijven anders in bij werknemers, afhankelijk van de reden voor de boete: een laadprobleem of gevaarlijk gedrag.
Deze manier van ingrijpen blijft echter zeldzaam en in de overgrote meerderheid van de gevallen sturen werkgevers de boete rechtstreeks naar de bestuurder. Goed om te weten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be