België, net als veel andere Europese landen, worstelt met het groeiende probleem van rijden onder invloed. Het gaat daarbij allang niet meer alleen om alcohol; ook drugsgebruik neemt toe. Te vaak weten deze bestuurders nog aan controles te ontsnappen, maar daar kan snel verandering in komen.
De federale regeringsvorming sleept al maanden aan, maar optimisten hopen dat een akkoord nabij is. Ondertussen blijft Bart De Wevers “supernota” (N-VA) groeien met nieuwe voorstellen, waaronder ook maatregelen rond verkeersveiligheid. Volgens La Libre heeft het Nationaal Drugscommissariaat een gedetailleerd plan opgesteld over drugs achter het stuur, in de hoop dat de volgende regering deze visie opneemt in haar strijd voor veiligere wegen.
De plaag van drugs
Drugsgebruik onder Belgische bestuurders is de afgelopen jaren sterk toegenomen. In 2023 werden volgens cijfers van het Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie (NICC) en het Nationaal Drugscommissariaat, geraadpleegd door La Libre Belgique, maar liefst 12.636 overtredingen geregistreerd. Dit betekent dat dagelijks 36 bestuurders onder invloed werden betrapt. De meest voorkomende drugs waren cannabis (58%), cocaïne (33%) en amfetaminen (13%).
Volgens het Nationaal Drugscommissariaat zijn ontoereikende drugscontroles in België een mogelijke verklaring. Bestuurders vrezen vaker betrapt te worden op alcoholgebruik dan op drugs, waardoor ze eerder naar drugs grijpen vanwege de lagere pakkans.
Advertentie – lees hieronder verder
Betere organisatie en verandering van status
Het Nationaal Drugscommissariaat benadrukt dat controles gerichter en willekeuriger moeten worden om de situatie aan te pakken. Effectievere controles op locaties waar drugs worden gebruikt, zouden meer overtreders opsporen. Daarvoor is echter training van politieagenten essentieel, zodat zij signalen van drugsgebruik - zichtbaar en onzichtbaar, vooral bij nieuwe producten - beter kunnen herkennen.
Het Internationaal Drugscommissariaat wijst erop dat er momenteel geen cijfers beschikbaar zijn over het aantal ongevallen met slachtoffers dat veroorzaakt wordt door drugs, terwijl dat voor alcohol wel bekend is (7%). Dit toont aan hoe groot de kloof nog is in het aanpakken van dit probleem. De organisatie pleit daarom voor meer dataverzameling, bewustmakingscampagnes en strengere wetshandhaving.
Een opvallend idee in het document is het erkennen van slachtoffers van ongevallen met bestuurders onder invloed van drugs als extra slachtoffers van drugshandel. Dit zou betekenen dat de bestuurder wordt gezien als een schakel in de drugshandel, wat kan leiden tot aanzienlijk zwaardere straffen. Of deze ideeën worden opgenomen in het beleid van de nieuwe regering, is nog onduidelijk. Eén ding staat vast: de aanpak van rijden onder invloed van drugs zal de komende jaren strenger worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be