Na het faillissement van Bugatti in 1995, waarvan de wedergeboorte met de EB 110 uitdraaide op een fiasco, raakte het merk in de vergetelheid. Drie jaar later nam de Volkswagen-groep Bugatti over, kort na Bentley en Lamborghini. Voor de baas van de Duitse groep, Ferdinand Piëch, was niets te goed om Bugatti in zijn oude glorie te herstellen. De geschiedenis van het merk telt fantastische modellen met een uitzonderlijk verfijnde mechaniek.
Grote ambities
Na de aankoop van het Château Saint-Jean in Molsheim, de historische thuisbasis van Bugatti, bedacht Volkswagen een hypercar met uitzonderlijke prestaties. Om dit te bereiken, werd een W18-motor ontwikkeld. Op het Autosalon van Frankfurt in 1999 werd het prototype EB 18/3 Chiron voorgesteld. Met zijn in het midden gemonteerde aandrijflijn onderscheidde hij zich van de eerder ontwikkelde concept cars die meer GT’s waren.
Het jaar daarop werd in Genève de EB 18/4 Veyron onthuld, die zijn naam ontleent aan autocoureur Pierre Veyron. De stijl van de productie Veyron werd concreter. De te imposant bevonden motor verloor echter twee cilinders en werd een W16. In werkelijkheid was de motor ontwikkeld in een atmosferische versie voor een andere concept car, de Bentley Hunaudières. Van die laatste nam Bugatti ook de vierwielaandrijving en velgen van 20 duim over, een enorme maat voor die tijd.
Advertentie – lees hieronder verder
Technologische uitdaging
Ferdinand Piëch legde de lat heel hoog voor de Veyron en vroeg zijn ingenieurs om het ongelooflijke vermogen van 1.001 pk te ontwikkelen en een topsnelheid van 400 km/u te halen. De technologische uitdaging was groot. Michelin werd bijvoorbeeld ingeschakeld om een specifieke band te ontwikkelen die zo’n vermogen aankon.
De W16 met een cilinderinhoud van 8 liter kreeg vier turbo’s met variabele geometrie. Uiteindelijk, na enkele jaren ontwikkeling, voldeed hij helemaal aan de wensen van dr. Piëch en werd de Veyron realiteit. Dankzij een speciale sleutel om de achtervleugel weg te klappen, bereikte de Bugatti een ongelofelijke topsnelheid van 408 km/u.
450 exemplaren
De Veyron werd uiteindelijk gepresenteerd op het Autosalon van Genève in 2005. Met zijn ongelooflijke prestaties zorgde hij meteen voor sensatie. Ondanks een verkoopprijs van meer dan 1,5 miljoen euro vond hij liefhebbers over de hele wereld. Van 2005 tot 2015 bouwde Bugatti 450 exemplaren, allemaal verschillend.
Niet alleen is elk exemplaar gepersonaliseerd, maar het merk lanceerde ook veel speciale series, sommige met motoren die tot 1.200 pk ontwikkelen. De Veyron was erg comfortabel en gemakkelijk te besturen, ondanks zijn vermogen en gewicht van net geen 2 ton. Hij heeft zijn stempel gedrukt op dit tijdperk en vertoont ondanks zijn leeftijd nog geen rimpels.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be