Bugatti Veyron wordt 20 jaar

Ferdinand Piëch, het megalomane hoofd van de Volkswagen-groep, was de man achter de Bugatti Veyron. Twintig jaar geleden betekende deze sportwagen de terugkeer van het merk Bugatti naar de top van de auto-industrie.

Gepubliceerd op 28 januari 2025
Leestijd : 3 min
Bugatti Veyron wordt 20 jaar

Na het faillissement van Bugatti in 1995, waarvan de wedergeboorte met de EB 110 uitdraaide op een fiasco, raakte het merk in de vergetelheid. Drie jaar later nam de Volkswagen-groep Bugatti over, kort na Bentley en Lamborghini. Voor de baas van de Duitse groep, Ferdinand Piëch, was niets te goed om Bugatti in zijn oude glorie te herstellen. De geschiedenis van het merk telt fantastische modellen met een uitzonderlijk verfijnde mechaniek.

bugatti_eb_18.4_veyron_concept_1

Grote ambities

Na de aankoop van het Château Saint-Jean in Molsheim, de historische thuisbasis van Bugatti, bedacht Volkswagen een hypercar met uitzonderlijke prestaties. Om dit te bereiken, werd een W18-motor ontwikkeld. Op het Autosalon van Frankfurt in 1999 werd het prototype EB 18/3 Chiron voorgesteld. Met zijn in het midden gemonteerde aandrijflijn onderscheidde hij zich van de eerder ontwikkelde concept cars die meer GT’s waren.

Het jaar daarop werd in Genève de EB 18/4 Veyron onthuld, die zijn naam ontleent aan autocoureur Pierre Veyron. De stijl van de productie Veyron werd concreter. De te imposant bevonden motor verloor echter twee cilinders en werd een W16. In werkelijkheid was de motor ontwikkeld in een atmosferische versie voor een andere concept car, de Bentley Hunaudières. Van die laatste nam Bugatti ook de vierwielaandrijving en velgen van 20 duim over, een enorme maat voor die tijd.

Advertentie – lees hieronder verder

autowp.ru_bugatti_eb_16-4_veyron_concept_2

Technologische uitdaging

Ferdinand Piëch legde de lat heel hoog voor de Veyron en vroeg zijn ingenieurs om het ongelooflijke vermogen van 1.001 pk te ontwikkelen en een topsnelheid van 400 km/u te halen. De technologische uitdaging was groot. Michelin werd bijvoorbeeld ingeschakeld om een specifieke band te ontwikkelen die zo’n vermogen aankon.

De W16 met een cilinderinhoud van 8 liter kreeg vier turbo’s met variabele geometrie. Uiteindelijk, na enkele jaren ontwikkeling, voldeed hij helemaal aan de wensen van dr. Piëch en werd de Veyron realiteit. Dankzij een speciale sleutel om de achtervleugel weg te klappen, bereikte de Bugatti een ongelofelijke topsnelheid van 408 km/u.

bugatti_veyron_13

450 exemplaren

De Veyron werd uiteindelijk gepresenteerd op het Autosalon van Genève in 2005. Met zijn ongelooflijke prestaties zorgde hij meteen voor sensatie. Ondanks een verkoopprijs van meer dan 1,5 miljoen euro vond hij liefhebbers over de hele wereld. Van 2005 tot 2015 bouwde Bugatti 450 exemplaren, allemaal verschillend.

Niet alleen is elk exemplaar gepersonaliseerd, maar het merk lanceerde ook veel speciale series, sommige met motoren die tot 1.200 pk ontwikkelen. De Veyron was erg comfortabel en gemakkelijk te besturen, ondanks zijn vermogen en gewicht van net geen 2 ton. Hij heeft zijn stempel gedrukt op dit tijdperk en vertoont ondanks zijn leeftijd nog geen rimpels.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Bugatti voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Bugatti voertuig?
50.208 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.