Op het Autosalon van Parijs onthulde Renault de Twingo E-Tech, een prototype dat de terugkeer van de Twingo inluidt, maar dan in een elektrische versie. Topman Luca de Meo had dit plan eerder al bekendgemaakt, maar het krijgt een andere dimensie met dit prototype dat het grote publiek kan bewonderen. Het ontwerp van de Twingo E-Tech doet denken aan de iconische vormen van de eerste generatie uit 1992. Het merk gebruikt ook punt voor punt het lastenboek van de Twingo van weleer: een aantrekkelijk, jong model aanbieden tegen een concurrerende prijs dankzij doordachte kostenbesparingen.
De uitdaging voor Renault is om te concurreren met goedkope elektrische auto’s uit China, zoals de Leapmotor T03, en met de Dacia Spring, die in China gebouwd wordt met veel lagere kosten dan in Europa.
Interne synergieën
Eerst hoopte Renault deze kleine auto samen met Volkswagen te kunnen bouwen. Een beetje zoals de vorige Twingo gedeeld werd met Smart. Maar de Duitse fabrikant gooide onlangs de deur dicht voor deze samenwerking, waardoor Renault zich genoodzaakt zag tot interne synergieën.
Advertentie – lees hieronder verder
De technische fundamenten van de nieuwe Renault 4 en 5 E-Tech dienen ook voor de Twingo. Concreet legt Gilles Le Borgne, technisch directeur van Renault, uit dat het productieproces van de Twingo sneller is dan dat van de traditionele modellen, omdat 70% van de onderdelen gemeenschappelijk is met de Renault 5 E-Tech. Maar dat betekent niet dat de auto knip-en-plakwerk is. Hoewel het platform van de Renault 5 komt, zijn er specifieke aanpassingen voor de stad, zoals een kortere voorkant en een aangepaste achterwielophanging. Deze wijzigingen zijn bedoeld om de wendbaarheid te verbeteren.
Goedkoop?
Deze standaardisatie verkort de assemblagetijd: terwijl het 14 uur duurt om een Renault Clio in elkaar te zetten, kunnen de Twingo en Renault 5 in minder dan 10 uur gebouwd worden, wat een aanzienlijke besparing betekent. Er zijn nog geen details vrijgegeven over de motor of batterij van deze Twingo E-Tech. Maar we kunnen ons voorstellen dat, de batterijcapaciteit – om betaalbaar te blijven – die van de Dacia Spring benadert (ongeveer 25 kWh dus).
Dankzij al deze inspanningen kan Renault de Twingo E-Tech aanbieden onder de 20.000 euro, terwijl de Citroën ë-C3 en de Fiat Grande Panda iets duurder zijn (rond de 23.000 euro). Het valt nog te bezien of deze formule aanslaat, want steeds meer stadswagens verdwijnen uit de catalogi van automerken. Maar misschien werkt de nostalgische aanpak van de Twingo wel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be