Dossier-banden

Bandenspanning: 3 klassieke fouten

Banden zijn een essentieel veiligheidselement omdat ze bepalend zijn voor 50% van de wegligging van een auto. Ze verdienen dus voldoende zorg en hun spanning moet regelmatig worden gecontroleerd. Hier volgen 3 fouten die je maar beter niet kan maken.

Geschreven door David Leclercq | 26/09/2021

Ze zijn vuil, duur en volgens de publieke opinie verslijten ze te snel. We hebben het natuurlijk over de banden van onze auto’s. Vaak bekritiseerd (wegens duur) en verwaarloosd (spanning, staat), zijn ze niettemin een cruciaal element voor de veiligheid van onze wagens.

Ze bepalen immers voor de helft de wegligging van onze auto, de andere 50% neemt de ophanging voor zijn rekening. Daarom is vooral de bandenspanning levensbelangrijk. Te zacht of te fel opgepompte banden kunnen veel problemen veroorzaken en zelfs tot een ongeval leiden. Deze 3 fouten zijn de meest voorkomende valkuilen.

Advertentie

2. Bandenspanning negeren

De meest gemaakte fout is om nooit de bandenspanning te controleren. In de regel moet u dit één keer per maand in een tankstation nakijken omdat aan de ventielen steeds een beetje lucht ontsnapt. De band loopt dus langzaam maar gestaag leeg waardoor je de spanning moet opvolgen. Er wordt van uitgegaan dat de druk met ongeveer 0,1 bar per maand afneemt.

Weet ook dat er controlesystemen voor de bandenspanning bestaan om u te helpen. Die unit monitort de druk doorgaans via de ESP-sensoren. Het systeem waarschuwt meestal te laat, want op het ogenblik van de melding is er al minstens 10% van de druk verdwenen.2

2. Rijden met te lage bandendruk

Wanneer je de bandenspanning niet controleert, rij je meestal met een te lage druk. Dit leidt tot voortijdige bandenslijtage, maar het zorgt eveneens voor gevaarlijke situaties op de weg. Met minder lucht in de band, zal de band flexibeler zijn zodat het contactoppervlak niet langer optimaal is en onaangepast is aan het gewicht van de auto. Dit resulteert in een vaag stuurgedrag en een verhoogd risico op aquaplaning.

Door met een te lage bandenspanning te rijden loop je eveneens een hoger risico op oververhitting en mogelijk zelfs een klapband. Tot slot zorgt te lage bandenspanning voor extra wrijving en een hoger brandstofverbruik.

3. Rijden met te hoge bandenspanning

Is rijden met een hogere spanning de oplossing? Nee, niet echt, want hoewel dit de bandenslijtage en het brandstofverbruik vermindert (weet ook dat Volkswagen in de beginfase van het BlueMotion-concept de bandenspanning met 0,1 of 0,2 bar verhoogde om het brandstofverbruik te drukken), zijn er ook ongewenste neveneffecten van te hoge bandendruk. Het weggedrag van de auto wordt slechter, omdat het contactoppervlak met het wegdek verkleint.

Balans zoeken

Valve Pneu

Elke auto en elk type band vergt een specifieke bandenspanning. Alle constructeurs verstrekken informatie over deze druk, en even vaak is er een specifieke druk voor de banden op de voor- en de achteras. Deze informatie staat in het instructieboekje, maar is ook te vinden ook op een etiket in de tankklep of in de deuropening langs bestuurderszijde.

Volg deze instructies nauwgezet, ook wanneer je op vakantie vertrekt en zwaarder beladen bent. Een zware belading is het enige argument om met een iets verhoogde druk te rijden. 

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's