1 op 2 rijdt met verkeerde bandenspanning rond

Uit een nieuw onderzoek van Touring moet blijken dat ongeveer de helft van de in België circulerende voertuigen over een te lage bandenspanning beschikt. 15% zou zelfs op ronduit versleten rubber onderweg zijn…

Gepubliceerd op 26 mei 2020
Leestijd : 2 min

Deel

1 op 2 rijdt met verkeerde bandenspanning rond

De mobiliteitsorganisatie stelt dat een incorrecte bandenspanning slecht voor het milieu en de portemonnee is, en bovendien erg gevaarlijk. Vandaar dat Touring samen met FIA een nieuwe affichecampagne lanceert. “De bedoeling is dat we voertuigbestuurders laten stilstaan bij het potentieel gevaar van rijden met slechte banden. Want ondanks alle sensibiliseringsacties verbetert de toestand niet.”

Touring heeft in totaal zo’n 500 voertuigen gecheckt. Bij 74 van deze voertuigen bleek de profieldiepte onvoldoende. De wettelijke minimumdiepte bedraagt 1,6 mm, maar Touring raadt voor de veiligheid minstens 3 mm aan. Vanaf minder dan 3 mm wordt het gevaarlijk en gaat de remafstand verlengen, om nog te zwijgen over het sterk verhoogde risico op aquaplanning. Bij een nieuwe band bedraagt de profieldiepte ongeveer 8 mm. Meestal bevindt zich op de banden een slijtage indicator. Maar ook banden met te weinig druk zijn gevaarlijk: door het grotere wrijfoppervlak kunnen de banden oververhitten en leiden tot een klapband. Daarnaast verslijten te platte banden veel sneller en stijgt de vervuilingsgraad omdat het brandstofverbruik met 7% toeneemt, zegt Touring. In deze internationale campagne trachten de mobiliteitsorganisaties van de FIA weggebruikers te sensibiliseren tot verkeersveiliger gedrag. Bekende mensen lenen hun gezicht om op de affiches de boodschap kracht bij te zetten. De campagne loopt wereldwijd en in ons land wordt de aandacht gevestigd op het belang van de banden.

Het gezicht van de campagne is tennisser Rafael Nadal. In België gaat het om 1.000 locaties waar de affiches te zien zijn en om communicatie via de sociale media. Touring en de FIA willen iedere verkeersdeelnemer wijzen op zijn of haar verantwoordelijkheid. Iedereen kan bovendien de actie steunen door het manifest voor meer verkeersveiligheid te ondertekenen op www.Fia.com/3500lives. Ondanks het feit dat steeds meer nieuwe voertuigen worden uitgerust met een systeem dat de chauffeur verwittigt bij een probleem aan de banden, is er blijkbaar toch nog werk aan de winkel. “We raden voertuigbestuurders aan om de wagen regelmatig te laten controleren en zelf de bandenspanning en slijtage te checken. Dat kan veel leed en kosten voorkomen”, besluit Touring.

Advertentie – lees hieronder verder

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.