Tot nu toe dwong de naam Carlos Tavares respect af. De topman van de Stellantis-groep heeft een atypisch parcours afgelegd. Hij werkte lange tijd voor Renault, nog aan de zijde van Carlos Ghosn, maar uiteindelijk verliet hij het merk met de ruit. Er waren meningsverschillen met Ghosn en wellicht nog belangrijker: hij wilde elders de nummer één worden. Dat lukt toen hij aan het hoofd van PSA kwam.
Carlos Tavares is ook het brein achter de grootste fusie ooit in de autosector, waarbij PSA, Opel en de Fiat-Chrysler-groep werden samengevoegd tot een gigant met veertien merken. Met deze fusie is Carlos Tavares erin geslaagd om een ‘sterrenstelsel’ van merken te creëren en tegelijk de aandeelhouders en zichzelf te verrijken. Tavares is immers de bestbetaalde autobaas ter wereld. Hij staat bovenaan de lijst van 2023 met een jaarsalaris van 36,5 miljoen euro. Dat is 3,04 miljoen euro per maand en 100.000 euro per dag.
De val
Wie hoog klimt, kan diep vallen. En dat is wat er dit jaar gebeurde: de verkoop van de groep stortte in, vooral in Noord-Amerika, terwijl veel modellen vertraging opliepen door diverse problemen met de transitie naar elektrische auto’s. Carlos Tavares begon een groot herstructureringsplan, waarbij duizenden banen verloren gaan, maar het lijkt erop dat deze strategie (nog?) niet werkt. De cijfers voor het vierde kwartaal van 2024 zijn immers even slecht.
Advertentie – lees hieronder verder
Door deze situatie heeft de raad van bestuur van Stellantis besloten om Carlos Tavares, die toch al de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, te vervangen. Onlangs werd gezegd dat hij tot begin 2026 in functie zou blijven, de tijd om een geschikte opvolger te vinden voor deze zware taak. Maar dat gaat niet gebeuren, want Tavares vertrekt met onmiddellijke ingang bij de groep.
Eigen of gedwongen vertrek?
De vraag is natuurlijk: heeft Carlos Tavares zelf de handdoek in de ring gegooid of heeft de raad van bestuur hem ontslagen? Het persbericht is niet erg duidelijk en stelt dat “de raad van bestuur van het bedrijf, voorgezeten door John Elkann, vandaag het ontslag van Carlos Tavares als Chief Executive Officer met onmiddellijke ingang heeft aanvaard”. We begrijpen dus dat de beslissing van Tavares zou komen. Maar dit is weinig waarschijnlijk, aangezien hij de eerste positieve effecten van zijn herstructureringsplan begin 2025 verwachtte. En hij is niet iemand die snel opgeeft.
Het lijkt dus meer op een gedwongen ontslag, wat ook bevestigd lijkt te worden door de verklaring van Henri de Castries, Senior Independent Director van Stellantis: “Het succes van Stellantis sinds de oprichting is gebaseerd op een perfecte afstemming tussen de referentieaandeelhouders, de raad van bestuur en de CEO. In de afgelopen weken zijn er echter meningsverschillen ontstaan die de raad van bestuur en de CEO gebracht hebben tot de beslissing van vandaag.” Het nemen aan dat de raad van bestuur het vertrouwen in Tavares abrupt heeft opgezegd. De benoeming van een opvolger loopt en staat gepland voor het eerste kwartaal van 2025.
De aandelen van de groep zijn sinds het begin van het jaar met bijna 40% gedaald. Dat heeft de val van Tavares zeker versneld. De markt is onverbiddelijk. Aandeelhouders willen onmiddellijke winst, zelfs als dat betekent dat ze managers moeten ontslaan, net zoals voetbalclubs dat tegenwoordig doen met hun coaches. Het valt te bezien of (en waar) Tavares nog terugkomt. Hij vertrekt ongetwijfeld met een gouden parachute. Maar zal hij binnenkort ergens anders in de sector opduiken? Dat is best mogelijk, want zijn expertise blijft bijzonder en er zijn veel noodlijdende fabrikanten die hem kunnen gebruiken. Te beginnen met merken als Nissan, bijvoorbeeld.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be