ESP: 30 jaar meer veiligheid in auto’s

Mercedes was de eerste autoconstructeur die ESP aanbood op zijn CL coupé. Tijd om even terug te blikken op dit veiligheidssysteem, dat verplicht werd op alle nieuwe auto’s.

Gepubliceerd op 11 februari 2025
Leestijd : 2 min
ESP: 30 jaar meer veiligheid in auto’s

Het idee van een elektronisch veiligheidssysteem dat ongevallen voorkomt wanneer de bestuurder de controle over zijn auto verliest, dateert uit de jaren tachtig. In die tijd realiseerden ingenieurs zich dat veel ongevallen veroorzaakt werden door verlies van tractie of stabiliteit, vooral in moeilijke rijomstandigheden zoals regen, sneeuw of ijzel. Vroege pogingen om dit probleem te verhelpen, leidden tot de ontwikkeling van de tractiecontrole (TCS) en het antiblokkeersysteem (ABS). Maar deze technologieën volstonden niet om alle ongevallen te voorkomen, vooral wanneer de auto in bochten slipte of de stabiliteit verloor.

bosch-esp-testing

Auto stabiliseren

In 1995 introduceerde Mercedes het ESP-systeem (Electronic Stability Program) officieel op de CL 600 coupé uit het topsegment. Het systeem werd ontwikkeld in samenwerking met toeleverancier Bosch. ESP was ontworpen om de beperkingen van bestaande systemen weg te werken door actief in te grijpen om de auto te stabiliseren bij controleverlies. Het idee werd al in 1985 getest, maar pas begin jaren negentig gebeurde dat intensiever met de hulp van Mercedes-teams.

bosch-esp-testing (1)

Advertentie – lees hieronder verder

Rem en gas regelen

Op 5 februari 1995 organiseerden Bosch en Mercedes een persconferentie in Zweden. Demonstraties toonden de voordelen van ESP, een elektronisch systeem dat in staat is om elk wiel onafhankelijk af te remmen en het motorvermogen te beïnvloeden. Dankzij de ABS-sensoren, een stuurhoeksensor en een zijdelingse sensor ontstond een ‘magische’ oplossing. Wanneer het systeem gripverlies detecteert, remt het een of meer wielen af om de auto te stabiliseren. Volgens de ontwerpers is ESP effectief in 80% van de situaties.

Electronic-Stability-Control-ESP-7

Verplicht sinds 2014

De Europese constructeursvereniging ACEA noemt ESP ook wel ESC. Het wordt sinds eind jaren negentig algemeen gebruikt. Sinds 1 november 2014 is het verplicht op alle nieuwe auto’s. De stabiliteitscontrole werd ontwikkeld door verschillende toeleveranciers en draagt andere namen, naargelang het merk: DSC bij BMW en Jaguar, DSTC bij Volvo, VDC bij Alfa Romeo en Nissan, VSA bij Honda en VSC bij Toyota.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Maxime Hérion Journalist
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mercedes voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mercedes voertuig?
50.603 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.