De grote baas bij Renault, Luca de Meo, zag zijn salaris vorig jaar met zomaar eventjes 19% stijgen tot een dikke vijf miljoen euro. De stijging wordt officieel verklaard door “de toename van het aantal en de hogere boekhoudkundige waarde van de prestatieaandelen die hem in 2023 zijn toegekend.” En dat terwijl de groep voor een grote besparingsronde staat waarin het onder het Renaulutionplan de productiekost met 30% (modellen met verbrandingsmotor) tot 50% (elektrische auto’s) naar beneden moet krijgen.
Het exacte bedrag van 5.297.829 euro op het loonbriefje van de Meo doet natuurlijk duizelen. En toch is het maar een schijntje naast het recordbedrag dat zijn collega bij Stellantis, Carlos Tavares, vorig jaar verdiende. De Portugees, die overkoepelend aan het roer staat van veertien merken, harkte maar liefst vlotjes 36 miljoen euro binnen, ofwel een stijging van 56% vergeleken met het jaar voordien.
Politiek Frankrijk protesteert
Toch deed Stellantis het niet overal goed. In een van zijn belangrijkste markten, de Verenigde Staten, boerde het vorig jaar zelfs als enige speler achteruit (-1,2%) waar grote rivalen Ford en General Motors een mooie vooruitgang optekenden.
Advertentie – lees hieronder verder
Het hoge loon van Tavares, dat 518 keer hoger ligt dan dat van de gemiddeld Stellantis-werknemer (106 keer in het geval van de Meo), was vorig jaar al een doorn in het oog van de Franse president Emmanuel Macron. Die noemde het “schokkerend” en een “exces” waarbij hij suggereerde om het te plafonneren. Wereldwijd behoort Tavares tot een van de best betaalde CEO’s, over alle bedrijven heen. Het was een van de redenen waarom de vakbonden in Amerika vorig jaar tot staken overgingen.
Beide patrons verdienen zulke hoge bedragen vooral door de dividendenvergoedingen, bonussen en aandelenpakketten die ze bovenop hun basisinkomen ontvangen. Dat vaste loon ligt voor de Meo en Tavares een pak minder ver uit elkaar, en bedraagt 1,3 miljoen euro voor de eerste en 2 miljoen euro voor de tweede. Tavares kon een extra groot surplus opstrijken omdat hij aan de opgelegde prestatiecriteria voldeed, die vooral te maken hadden met de strategische omschakeling van de bedrijfsactiviteit (elektrificatie), de goede prestatie in Europa en het behalen van de langetermijndoelen.
Opslag in de maak
Ondertussen is het stil in het Elysée en gaat het zelfs de tegenovergestelde kant uit. Het hoge loon van Tavares heeft ervoor gezorgd dat Renault, waarin de overheid aandeelhouder is, dat van van de Meo, en zijn entourage, gaat optrekken. Dat werd medio februari aangekondigd. Vanaf dit jaar zal zijn salaris verder stijgen, om “uiteindelijk beter in lijn te liggen met het salaris van de collega’s” zoals de officiële disclaimer luidt op de website van het merk – al moet er wel nog een definitieve stemming volgen. Het zal ook niet zeven keer hoger komen te liggen, het bestuur denkt eerder aan een opslag van 200.000 euro.
Aan de overkant van de Atlantische oceaan worden CEO’s vooral op een complex berekende prestatiegerichte bonuswijze vergoed, en grenzeloos, wat in andere streken veel minder het geval is. Om een idee te geven: bij BMW verdient Oliver Zipse zo’n 5 miljoen euro, bij Mercedes krijgt Ola Källenius 6,5 miljoen euro, en toen Akio Toyoda nog in de bestuurdersstoel bij Toyota zat, kon hij op een dikke 6 miljoen euro rekenen.
Onder de lijn belandt er ook een deel van de winst bij beide bedrijven op de werkvloer. Stellantis, dat meer dan 200.000 mensen tewerkstelt, gaat 1,9 miljard euro verdelen onder zijn personeel, terwijl Renault het loonbriefje van zijn 30.000 werknemers, die voor 5,2% mede-aandeelhouder zijn van hun bedrijf, met 4,5% zal verhogen dit jaar.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be