Voor een tijdje zag het er goed uit voor de Duitse auto-industrie en haar switch naar elektrische voertuigen. De merken bouwden volop aan capaciteit en knowhow, de uitrol van laadinfrastructuur liep volgens plan en binnen Europa viel het land zelfs de eer te beurt de eerste en enige volwaardige assemblagefabriek van elektrische pionier Tesla te mogen verwelkomen.
Ondertussen zit er zand in de elektrische motor van de machine. De fabrieken voor elektrische voertuigen van de traditionele Duitse merken kampen met herstructureringen, deadlines voor een volledig batterij-aanbod zijn versoepeld en de winstmarges van meerdere fabrikanten staan onder druk omdat de investering zich niet vertaalt in genoeg vraag. Mercedes-baas Ola Källenius heeft al gezegd dat de elektrische auto nog vele jaren duurder zal blijven dan zijn tegenhanger met verbrandingsmotor. Daardoor dreigt het aandeel van elektrische auto’s dit jaar maar zo snel te groeien als in 2019, maar dat was een aanloopjaar met een mager aanbod en veel minder laadondersteuning dan vandaag. De voorspelling is dat de markt op net geen 20% blijft vastzitten.
Duitse EV-verkoop slabakt
Het probleem schuilt vooral in de subsidies die de pil voor de particuliere klant moet verzachten. In Duitsland is dat beleid door het Hooggerechtshof vernietigd, waardoor er geen steun meer is. En dat weegt, want ook voor bedrijfswagens hanteert Berlijn niet het gunstige regime zoals we dat in België kennen. In 2024 is de verkoop van elektrische auto’s met 16,4% gedaald tegenover een jaar ervoor. Het is bizar dat het land met de grootste EV-productie in Europa de slechtste leerling van de klas is. In de andere grote landen blijft het aandeel elektrische auto’s groeien. In de eerste helft van dit jaar bedroeg in België het stijgingspercentage zelfs een indrukwekkende 42,9%. Lobby-organisaties zoals Transport & Environment noemen ons land daarom zelfs een voorbeeld.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar het hoofd van de productie bij BMW, Milan Nedeljković, heeft een idee om in zijn land het tij te doen keren. Hij pleit niet voor de terugkeer van subsidies, want zulke aanschafprikkels zijn maar een kortetermijnoplossing. Hij opperde tegen de Duitse krant Münchner Merkur dat elektrische auto’s in Duitsland een eigen rijstrook moeten krijgen. Hij aast op het voordeel van een psychologisch effect. “Als je voortdurend wordt ingehaald door elektrische auto’s terwijl je vaststaat in het verkeer, zouden veel mensen overwegen over te stappen“, zegt hij tegen de Duitse krant. Zijn redenering is dat praktische voordelen de stekkerauto de aantrekkelijkheid verlenen die ze nu nog missen. Zo stelt hij verder voor elektrische auto’s speciale toegang tot stadscentra te geven en ze gratis te laten parkeren. Volgens Nedeljković is zo’n voorkeursbehandeling ook een beter alternatief dan het verkoopverbod van nieuwe voertuigen die op benzine of diesel rijden, een maatregel die de EU vanaf 2035 plant in te voeren.
Ook een snelheidslimiet op de autobahn?
Revolutionair zijn de ideeën van Nedeljković weliswaar niet. Noorwegen stelde enkele jaren terug ook zo’n pakket voordelen samen – naast subsidies – om het volk uit zijn auto’s met verbrandingsmotor te jagen. Elektrische auto’s kregen eveneens een eigen rijlaan, moesten geen tol op de ferry betalen (een niet te onderschatten kost voor de gemiddeld Noorse bestuurder) en hoefden niet te betalen op publieke parkings. En of het heeft gewerkt. In sommige maanden bedraagt de verkoop van batterij-auto’s 90% van het totaal. Het is zo’n succes dat waarschijnlijk tegen het einde van het jaar meer elektrische auto’s dan benzinemodellen zullen rondrijden in het land. Ondertussen zijn deze voordelen wel op de schop gegaan.
Maar de Duitsers vrezen nog een ander neveneffect van de elektrische auto. Een alliantie tussen de politie van Noordrijn-Westfalen en enkele milieu-organisaties ijvert voor een snelheidslimiet van 100 km/u op de autobahn. Volgens de politie veranderen elektrische voertuigen de verkeersstroom te drastisch, omdat deze voor het behoud van hun actieradius zelden sneller rijden dan 130 km/u. Dat veroorzaakt te grote verschillen met de auto’s die gebruikmaken van de vrije snelheid die in Duitsland op sommige plekken legaal is. Maar goed, als er een aparte rijstrook komt, is dat probleem alvast van de baan.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be