Op maandag 30 januari 2023 hebben de groepen Renault en Nissan aangekondigd dat de onderlinge participaties van de bedrijven aangepast worden. Zo is voorzien dat Renault nog maar 15 procent van het kapitaal van Nissan behoudt tegenover 43 procent vandaag. Er is geen sprake van dat Renault zich geleidelijk zou terugtrekken uit het Japanse merk, want er is een verplichting om de participatie in stand te houden op het huidige plafond. De wederzijdse participaties zullen gelijk verdeeld zijn (15-15) en dus niet meer in het voordeel van Renault, zoals Carlos Ghosn het in zijn tijd wilde.
De Franse groep verkoopt zijn Nissan-aandelen nog niet meteen, want het vindt de huidige marktwaarde van 3,8 miljard euro voor 28,4 procent Nissan-aandelen veel te laag. Kortom, Renault wacht nog om te verkopen tot het aandeel weer in waarde gestegen is.
Nieuw evenwicht
De afgelopen jaren heeft de ongelijke verdeling van de investering geleid tot een openlijk conflict tussen de twee groepen. Renault domineerde met bijna de helft van de Nissan-aandelen, wat onaanvaardbaar was voor de Japanse verantwoordelijken.
De Japanners zijn blij met dit nieuwe tijdperk, want ze vonden de kapitaalverhouding van de afgelopen twintig jaar te gunstig voor Renault. Dit zal ‘fundamenteel veranderen’ waardoor beide bedrijven ‘een nieuw tijdperk’ kunnen beginnen. Door het einde van het overwicht van de Franse groep kan deze op kapitaal gebaseerde alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi mogelijk evolueren naar een puur industrieel alliantiemodel.
Advertentie – lees hieronder verder
Compensatie met Ampere
Nissan wordt dan weer een ‘strategische aandeelhouder’ van Ampere, het bedrijf waarin Renault zijn activiteiten rond elektrische wagens gegroepeerd heeft. Volgend jaar is voorzien dat dit bedrijf naar de beurs gaat. Ter herinnering: Luca de Meo, de topman van Renault, heeft vorig jaar besloten om Renault in twee te knippen, met enerzijds Ampere en anderzijds Horse, voor alle activiteiten met auto’s met klassieke verbrandingsmotor. Daarvoor zal Renault nauw samenwerken met Geely, het moederbedrijf van Volvo Cars.
De herziening van de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi is essentieel voor de toekomst van deze constructeurs. Voor de transitie naar elektrische auto’s in een deel van de wereld moeten immers de nodige financiële middelen gevonden worden. Renault staat er momenteel echter niet goed voor, want de verkoop daalt al enkele jaren en de groep wordt slechts op 11 miljard euro gewaardeerd, hoewel het een van de grootste autoconstructeurs van de wereld is. De operatie heeft dan ook tot doel om investeerders opnieuw te verleiden en voor een krachtige comeback te zorgen. Het moet nog blijken of deze operatie de juiste is…
Lees ook: https://gocar.be/nl/autonieuws/economie/hoe-en-waarom-dacia-zijn-plek-vond-naast-grote-merken
Lees ook: https://gocar.be/nl/autonieuws/economie/chinees-merk-byd-gaat-in-europa-produceren
Lees ook: https://gocar.be/nl/autonieuws/economie/stoot-lucid-elektrische-automerk-tesla-porsche-van-troon
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be