Deze week raakte bekend dat Ford aanzienlijk gaat snoeien in het personeelsbestand van zijn Europese fabrieken. Volgens Automobilwoche zouden er zo’n 3.000 banen sneuvelen op een totaal van 20.000 werknemers in Duitsland. Dit zou een gevolg zijn van de transitie naar de elektrische auto, waardoor het productieproces aanzienlijke veranderingen moet ondergaan en dus een stevige reorganisatie vereist.
Een vreemde situatie, want onlangs verklaarde Ford nog 1,83 miljard euro te willen investeren in zijn fabriek in Keulen om daar volop EV’s te kunnen produceren. Tegen 2030 wil het merk immers nog enkel elektrische personenwagens aanbieden. Daarom werd de Fiesta al uit het gamma geschrapt en weldra gaat ook de Focus de schop op.
Chinese productie in Duitsland
Die Focus wordt nog tot 2025 in de Duitse fabriek in Saarlouis gemaakt. Volgens de Wall Street Journal zou deze site binnenkort worden aangekocht door de Chinese constructeur Build Your Dreams (BYD) die van plan is zijn Europese aanwezigheid sterk uit te breiden en daarvoor ook lokaal wil produceren.
Advertentie – lees hieronder verder
BYD maakte in 2022 zijn debuut op de Europese markt met drie elektrische modellen: Atto 3 een compacte crossover, Tang een grote SUV met 7 zitplaatsen en Han een ruime berline. Dit jaar komt daar nog een kleinere crossover bij als instapmodel in het gamma. BYD is hier nog vrij onbekend, maar is op wereldvlak een grote speler in de productie van batterijen én elektrische wagens.
Opendeurpolitiek Europa
De opgang van BYD is dan ook een voorspel van een grote internationale expansie van de Chinese auto-industrie die zich de volgende jaren met nieuwe elektrische modellen sterk gaat richten op de Europese markt die amper invoerbeperkingen oplegt. Deze ‘opendeurpolitiek’ is natuurlijk een buitenkans voor de Chinese automerken om deze nieuwe markt ongestoord in te palmen. Noteer dat naast BYD, intussen ook nog onder andere BAIC, DFSK, JAC, Nio, Xpeng, SWM en Seres in onze contreien neerstreken.
Moeten we ons dan zorgen maken over deze naderende tsunami van Chinese automerken? Misschien. Maar tegelijk wordt het aanbod verruimd met gemotiveerde nieuwe spelers met sterke producten. En daarnaast zullen onze zeehavens in Zeebrugge en Antwerpen de volgende jaren goede zaken doen, want al deze Chinese wagens passeren langs daar op weg naar de Europese klanten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be