Chinees merk BYD gaat in Europa produceren

Terwijl Ford meer dan 3.000 banen wil schrappen in Duitsland, zoeken de Chinese merken net meer productiecapaciteit. Een buitenkans voor BYD dat een fabriek van Ford gaat overnemen.

Gepubliceerd op 27 januari 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Chinees merk BYD gaat in Europa produceren

Deze week raakte bekend dat Ford aanzienlijk gaat snoeien in het personeelsbestand van zijn Europese fabrieken. Volgens Automobilwoche zouden er zo’n 3.000 banen sneuvelen op een totaal van 20.000 werknemers in Duitsland. Dit zou een gevolg zijn van de transitie naar de elektrische auto, waardoor het productieproces aanzienlijke veranderingen moet ondergaan en dus een stevige reorganisatie vereist.

Een vreemde situatie, want onlangs verklaarde Ford nog 1,83 miljard euro te willen investeren in zijn fabriek in Keulen om daar volop EV’s te kunnen produceren. Tegen 2030 wil het merk immers nog enkel elektrische personenwagens aanbieden. Daarom werd de Fiesta al uit het gamma geschrapt en weldra gaat ook de Focus de schop op.

BYD-factory

Chinese productie in Duitsland

Die Focus wordt nog tot 2025 in de Duitse fabriek in Saarlouis gemaakt. Volgens de Wall Street Journal zou deze site binnenkort worden aangekocht door de Chinese constructeur Build Your Dreams (BYD) die van plan is zijn Europese aanwezigheid sterk uit te breiden en daarvoor ook lokaal wil produceren.

Advertentie – lees hieronder verder

BYD maakte in 2022 zijn debuut op de Europese markt met drie elektrische modellen: Atto 3 een compacte crossover, Tang een grote SUV met 7 zitplaatsen en Han een ruime berline. Dit jaar komt daar nog een kleinere crossover bij als instapmodel in het gamma. BYD is hier nog vrij onbekend, maar is op wereldvlak een grote speler in de productie van batterijen én elektrische wagens.

byd-atto-3-3

Opendeurpolitiek Europa

De opgang van BYD is dan ook een voorspel van een grote internationale expansie van de Chinese auto-industrie die zich de volgende jaren met nieuwe elektrische modellen sterk gaat richten op de Europese markt die amper invoerbeperkingen oplegt. Deze ‘opendeurpolitiek’ is natuurlijk een buitenkans voor de Chinese automerken om deze nieuwe markt ongestoord in te palmen. Noteer dat naast BYD, intussen ook nog onder andere BAIC, DFSK, JAC, Nio, Xpeng, SWM en Seres in onze contreien neerstreken.

Moeten we ons dan zorgen maken over deze naderende tsunami van Chinese automerken? Misschien. Maar tegelijk wordt het aanbod verruimd met gemotiveerde nieuwe spelers met sterke producten. En daarnaast zullen onze zeehavens in Zeebrugge en Antwerpen de volgende jaren goede zaken doen, want al deze Chinese wagens passeren langs daar op weg naar de Europese klanten.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Wat er mis liep bij Northvolt

Het Zweedse bedrijf Northvolt zou de eerste grote Europese fabrikant van batterijen voor elektrische auto’s worden. Vandaag zijn ze failliet. Wat liep er mis?

Tot 10:30 4 min Hans Dierckx
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.