Dit Chinese merk heeft een slimme remedie tegen importtarieven

In Europa en in de Verenigde Staten wordt het door de importtarieven steeds moeilijker voor Chinese automerken om voet aan wal te krijgen. Maar één merk komt er goed van af. Met alle Chinezen maar niet met den dezen?

Gepubliceerd op 17 augustus 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Dit Chinese merk heeft een slimme remedie tegen importtarieven

De Europese Unie is vastbesloten om door te zetten met hoge importtarieven op Chinese auto’s. Deze heffingen kunnen oplopen tot 38,1% voor bepaalde merken. De uiteindelijke doorvoering van deze “straftarieven” hangt af van een onderzoek dat pas in november wordt afgerond, en waarover vandaag onderhandelingen lopen met Peking. Maar zolang die witte rook er niet komt, gaat Europa door met zijn plannen. In de Verenigde Staten is de bocht al genomen: wie buiten de handelszone produceert, krijgt te maken met een onverkoopbare auto door monstertaksen tot 102%.

Ter herinnering, dit besluit is genomen om oneerlijke concurrentie te bestrijden. Chinese fabrikanten profiteren van overheidssubsidies waarmee ze hun prijzen kunstmatig verlagen en onder die van de Europese merken duiken. Het lopende onderzoek van de Europese Unie heeft dit al zwart-op-wit bewezen. Merken die meewerkten aan dit onderzoek (veelal privébedrijven) zoals BYD en Geely krijgen lagere straftarieven, respectievelijk 17,4% en 20%. Maar wie de hakken in het zand zette, zoals MG (onderdeel van staatsbedrijf SAIC), kijkt tegen het plafond aan.

Lagere importtarieven uit Amerika

Om hun opmars in Europa veilig te stellen plannen meerdere Chinese merken (BYDChery, Dongfeng …) fabrieken in Europa waarmee ze deze tarieven ontduiken. Maar dat kost tijd. Met een slimme strategie weet Polestar, lid van de Geely-familie samen met o.a. Volvo en Zeekr, de barrières veel sneller te slopen. Het merk kondigt aan dat zijn SUV 3 voor Europa vanaf volgend jaar niet langer uit China, maar uit de Verenigde Staten zal komen. Het model rolt in Charleston samen met zijn technische tweeling, de Volvo EX90, van de band. Door een onderling akkoord ligt het importtarief de helft lager (10%), wat de concurrentiepositie van de 3, als rivaal voor o.a. de Porsche Macan, overeind houdt. Jarenlang teerde Polestar op één model, de 2, maar met de verdere uitbreiding van de familie en de zwakke markt voor e-auto’s dit jaar is het cruciaal om de prijs aantrekkelijk te houden.

Advertentie – lees hieronder verder

Ook het derde model van Polestar zal in Europa niet al te veel last ondervinden. Voor deze 4, een opvallende SUV-coupé zonder achterruit, heeft het merk het op een akkoordje gegooid met het Zuid-Koreaanse Samsung-Renault. Dat model wordt ook in China gebouwd, maar de modellen voor de Europese markt rollen vanaf volgend jaar vanuit het buurland binnen. De EU heeft een vrijhandelsakkoord met Seoel: geen tarieven, geen belemmeringen.

Polestar uit de Volvofabriek in Gent?

Er hangt nog een interessant staartje aan de strategie van Polestar. De Amerikaanse regels stellen dat een fabrikant die een ter plekke gebouwde auto exporteert er taksvrij eentje mag invoeren vanuit China als beloning. Dus voor elke Polestar 3 die in een Belgische haven binnenkomt, mag er bijvoorbeeld een in China gebouwde 2 (want dat model wordt alleen in de Volksrepubliek geassembleerd) zonder heffingen naar de VS. Voor de Amerikaanse carrière van de 3 hoeft Polestar zich geen zorgen te maken, want net als Europa heeft ook Zuid-Korea een vrijhandelsakkoord met de VS. Gesterkt door deze strategie kondigde het merk vorige maand aan dat het naast onlineverkoop ook met dealers begint.

Voorlopig is er geen ander Chinees merk die dezelfde piste als Polestar kan inslaan. Maar denkt het merk ook aan een Europese fabriek? De grote baas van Polestar, Thomas Ingenlath, heeft daarover al een tipje van de sluier gelicht tegen Automotive News. Volgens hem zis het eker deel van de ambitie en hij kijkt daarvoor naar een partner zoals Volvo. Het model dat in aanmerking komt is de 7, opvolger van de 2. Een Polestar uit de Belgische fabriek in Gent? Wellicht eerder Slowakije. Daar zijn de Zweden volop bezig met de bouw van een nieuwe site voor hun volgende generatie batterij-auto’s. Geen twijfel mogelijk dat die technologie ook bij Polestar belandt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
52.051 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
52.051 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.