De elektrificatie van het wagenpark die er volgende jaren zal komen, betekent ook dat er snel nieuwe laadpunten moeten bijkomen om iedereen toe te laten om de accu van zijn elektrische wagen ook op de openbare weg altijd en overal bij te laden. Een cruciale voorwaarde om iedereen in de toekomstige uitstootvrije samenleving mobiel te houden.
In plaats van lelijke parkeermeters
Daarom plaatsen de steden nu in een ijltempo laadpalen bij aangezien het aantal EV-gebruikers sterk toeneemt. Maar dat verloopt niet overal van een leien dakje. Zoals in Antwerpen, waar in Borgerhout de districtsburgemeester Marij Preneel (Groen) liever geen laadpalen op haar voetpaden ziet verschijnen. “Nu zijn we eindelijk af van die lelijke parkeermeters en dat komen er laadpalen in de plaats die de toegankelijkheid voor de voetgangers eveneens beperken op de vele smalle voetpaden in ons district”, uitte ze haar ongenoegen op ATV. “Ik mat net dat er nog amper 1,2 meter aan ruimte op een voetpad overblijft als er een laadpaal staat, terwijl het voetgangersvademecum voorziet dat 1,8 meter noodzakelijk is om comfortabel te kunnen passeren met buggy’s en rollators.”
Advertentie – lees hieronder verder
Strategisch plan
Mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) volgt dit standpunt niet en liet in een reactie weten dat “de uitrol van de laadpunten in de districten gebeurt volgens een strategisch plan en dat de plaatsing in de parkeerstroken geen optie is, omdat de parkeerdruk in het centrum al zeer groot is en dat daarom het opofferen van parkeerplaatsen zeker niet mogelijk is.”
ATV toonde al een interessant alternatief met een laadpunt dat in een stoeptegel ingewerkt zit en daardoor minder plaats inneemt. Inderdaad, ook voor de elektrificatie is de nodige flexibiliteit in de standpunten en de strategieën van de politici nodig om alles vlot en efficiënt te laten verlopen. Maar misschien wordt dat wel de grootste uitdaging.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be