Het wordt vaak over het hoofd gezien of verwaarloosd: de locatie van het stopcontact op een elektrische auto (en zelfs een plug-inhybride) verschilt van model tot model. Net als het tankklepje op een benzine- of dieselauto kan deze zich links, rechts of zelfs aan de voorkant van het voertuig bevinden. Maar dit schijnbaar onbelangrijke detail wordt cruciaal als het gaat om het opladen van je auto. Bij openbare laadpunten langs de weg, die zich meestal aan de rechterkant van de weg bevinden, kan een stekkercontact aan de verkeerde kant van de weg het opladen onpraktisch of zelfs onmogelijk maken als de kabel te kort is.
Volgens Ben Roels, professor autotechniek aan de Karel De Grote Hogeschool, geïnterviewd door HLN, is de plaats van de laadklep, net als die van de tankdop op auto’s met verbrandingsmotor, vaak afhankelijk van het land van herkomst van de fabrikant en waar zich dan de bestuurderspost bevindt. Auto’s die ontworpen zijn in landen waar links wordt gereden, zoals Japan, zullen bijvoorbeeld vaak de laadklep aan de linkerkant hebben. In landen waar rechts wordt gereden, zoals Italië of Duitsland, zit de klep meestal rechts.
Ook vooraan
Deze vuistregel is echter niet absoluut, zeker niet in de kleine wereld van de elektrische auto. Sommige modellen, zoals de Renault Zoé, hebben hun stopcontact aan de voorkant, een optie die in bepaalde situaties praktisch kan zijn, maar ook bepaalde uitdagingen met zich meebrengt. Als je vergeet aan welke kant het stopcontact van je auto zit, maak je dan geen zorgen: net als bij auto’s met een verbrandingsmotor geeft een pictogram op het dashboard meestal de positie van de aansluiting aan.
Advertentie – lees hieronder verder
Op het eerste gezicht lijkt het de voorkeur te genieten om een model te kiezen met een oplaadpunt aan de rechterkant voor meer gemak, gezien onze rijlogica en ruimtelijke ordening, en zeker omdat steeds vaker op straat zal worden opgeladen. Ben Roels benadrukt echter dat je je keuze niet alleen op dit criterium moet baseren. Er zijn oplossingen voor dit probleem. Het is bijvoorbeeld mogelijk om langere laadkabels te kopen, van twee tot tien meter, voor een prijs van honderd tot tweehonderd euro. Deze kabels, goedgekeurd en speciaal ontworpen voor elektrische auto’s, maken het gemakkelijk om de beperkingen van de locatie van de stekker op het voertuig te vermijden.
Desondanks is het belangrijk om niet in bepaalde valkuilen te trappen. Ben Roels waarschuwt voor het gebruik van gewone verlengsnoeren om een elektrisch voertuig op te laden. Ze zijn niet ontworpen om de hoge temperaturen te weerstaan die ontstaan bij het opladen, wat niet alleen het proces kan vertragen, maar ook kan leiden tot veiligheidsproblemen (doorgebrande zekeringen, brand, enz.). Daarom is het is essentieel om kabels te gebruiken die speciaal ontworpen zijn voor opladen, om snel en veilig opladen te garanderen.
Andere oplossingen, zoals je auto achteruit parkeren om de stekker dichter bij de terminal te brengen, lijken mogelijk. Maar let op: in België is parkeren aan de verkeerde kant van de weg niet alleen verboden door het verkeersreglement, het is ook potentieel gevaarlijk. Dus daar waar een langere kabel de zaken handiger maakt is het zeker noodzakelijk de verkeersregels na te leven om het risico op een ongeval te vermijden. Het is dus essentieel voor kopers om dit aspect in overweging te nemen bij de aankoop van een elektrische auto of zelfs een oplaadbare hybride, waar de nood iets minder hoog is. Vooruitdenken helpt om onnodige beperkingen te vermijden en vergemakkelijkt het opladen, dat alleen maar een frequentere bezigheid zal worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be