Vervuiling is er allerhande. Er is natuurlijk luchtvervuiling, maar ook lichtvervuiling en natuurlijk ook geluidsoverlast. Wat geluid betreft, is het autoverkeer een van de grootste bronnen. Daarom is de wetgeving zeer streng over het geluid dat door onze auto’s wordt veroorzaakt, of het nu gaat over de rolgeluiden van de banden of het geluid dat door de motor wordt voortgebracht.
Het verminderen van de geluidsvoetafdruk van auto’s – en elke andere bron van lawaai in het algemeen – is essentieel voor de volksgezondheid. Want een reductie van iets meer dan 2 dB komt al overeen met een halvering van het geluidsvermogen. Uiteraard zal de mens het niet als zodanig waarnemen en volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is de waarneming van een geluidsreductie in feite pas waarneembaar vanaf 10 dB.
Niet zo voorbeeldige elektrische auto’s
In dit kader lijkt de elektrische auto een goede oplossing, omdat deze stiller is. Dat is althans de perceptie, want in werkelijkheid is het allemaal niet zo eenduidig. Hoewel het geluid auto’s de afgelopen jaren is verminderd volgens metingen van het Duitse federale bureau voor transport (Kraftfahrt-Bundesamt of KBA) – van 70 naar 67,7 dB tussen 2018 en 2022 – doen sommige elektrische auto’s het veel slechter dan gemiddeld, vooral de merken die de zwaarste en krachtigste modellen bouwen.
Advertentie – lees hieronder verder
De elektrische auto zou dus niet zo significant bijdragen aan de vermindering van autogeluid als we denken. Volgens metingen van ACA zouden sommige modellen zelfs luidruchtiger zijn dan gemiddeld, zoals Tesla’s die gemiddeld 68,9 dB uitstoten. Omgekeerd zou het merk met de stilste auto’s Lynk&Co zijn met een gemiddelde van 65,1 dB.
Welke geluidsbronnen voor EV’s?
Dat gezegd hebbende, kun je je afvragen waar de geluidsoverlast van elektrische auto’s vandaan komt, aangezien de motor bijna onhoorbaar is. In werkelijkheid komt hun geluidsvoetafdruk voornamelijk van het rollen van de banden, met meer geluid als gevolg van het hogere gewicht van het voertuig. En wanneer je dit gewicht combineert met een sterke acceleratie – waar elektrische auto’s in uitblinken – piekt het geluidsniveau meteen. Volgens het Duitse federale milieuagentschap manifesteert deze grotere geluidsvoetafdruk zich al vanaf 30 km/u. Rijd dus niet te hard met je EV.
Een andere bron van geluid komt natuurlijk ook van de waarschuwingssystemen, die sinds 2021 verplicht op elektrische auto’s zijn gemonteerd, zodat voorbijgangers zich bewust worden van hun aanwezigheid in de omgeving. Kortom, elektrische auto’s zijn niet zo stil als we denken, ook al stoten ze onvermijdelijk minder geluid uit dan sportwagens als Porsches of Ferrari’s die soms de Europese grens van 70 dB overschrijden. Maar goed, Porsches en Ferrari’s zijn dan weer zeldzamer op onze wegen dan elektrische auto’s…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be