Er is al veel te doen geweest over de beperking van de CO2-uitstoot voor privévervoer en lichte bedrijfsvoertuigen. En dat gaat veel inspanningen kosten. We herinneren ons inderdaad nog de verhitte debatten tussen de Europese instanties en de constructeurs in 2019 na het besluit om de uitstoot van koolstofdioxide tegen 2030 drastisch te verminderen.
Concreet verplicht de gestemde verordening de fabrikanten om hun emissieniveaus met 15% te verlagen in de periode 2025-2029 en met… 37,5% voor nieuwe auto’s en 31% voor nieuwe bestelwagens vanaf 2030. Dat is een aanzienlijke uitdaging die enorme investeringen vereist van de constructeurs die plotseling zijn begonnen met… de elektrische auto te promoten. Anders is het onmogelijk om deze doelstellingen te bereiken.
Plan “Fit for 55”
Als dit befaamde “Fit for 55”-plan, dat de uitstoot in 2030 met 55% wil verminderen in vergelijking met 1990 en om tegen 2050 koolstofneutraliteit te bereiken, al ambitieus is, is het in de ogen van sommigen nog niet genoeg. Zoals bijvoorbeeld Jan Huitema, een Nederlandse Groene Europarlementariër, die vindt dat de normen niet streng genoeg zijn. In deze context gaf hij opdracht voor een studie die nieuwe decarbonisatiestappen voorstelt die nog strenger zijn dan die van het plan “Fit for 55”.
Advertentie – lees hieronder verder
Als motivering voor zijn verzoek geeft Huitema aan dat hoewel het lijkt dat de uitstoot vermindert, die in feite alleen maar toeneemt en vooral in de transportsector. Daarom pleit hij voor een aanscherping van de regels voor de auto, die volgens hem de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in 2025 met 25%, in 2027 met 45% en in 2030 met 75% moeten verminderen!
Niet nodig om aantal auto’s te verminderen
Verrassend genoeg stelt Jan Huitema niet voor om het aantal auto’s te verminderen, maar wel om schoner te rijden. “In plaats van automobilisten te ontmoedigen met bijvoorbeeld een Europese CO2-heffing, richt ik me op innovatie, met name door de ontwikkeling van schone auto’s te stimuleren”, legt hij uit. En hij gaat verder met te stellen dat “door het verstrengen van de CO2-normen de fabrikanten zouden worden aangemoedigd om schonere auto’s te ontwikkelen, die dus goedkoper en sneller beschikbaar zouden worden op de tweedehandsmarkt.” Is dit scenario mogelijk? Waarschijnlijk niet. Want, zoals Carlos Tavares onlangs al aangaf, is de transitie in zijn huidige vorm qua winstgevendheid al niet houdbaar voor de auto-industrie.
Daarnaast zal Jan Huitema waarschijnlijk niet worden gevolgd door zijn collega’s in het Europees Parlement. En al helemaal niet door de Duitser Jens Gieseke, de vice-voorzitter van de EU-transportcommissie, die niet aarzelde om te verklaren dat de Nederlandse Europarlementariër te ver ging en dat zijn voorstellen totaal buiten het kader lagen van wat mogelijk was.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be