Elektrisch

Europarlementariër wil CO2-uitstoot nog verder terugdringen

Terwijl de doelstellingen voor de reductie van de CO2-uitstoot voor de auto-industrie tegen 2030 al hoog zijn, heeft een Nederlandse Europarlementariër opgeroepen tot een nog strenger routeplan om de overgang naar koolstofarm of koolstofvrij vervoer te versnellen. Is dat niet een beetje overdreven?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 25 jan. 2022 | Leestijd: 4 min

Er is al veel te doen geweest over de beperking van de CO2-uitstoot voor privévervoer en lichte bedrijfsvoertuigen. En dat gaat veel inspanningen kosten. We herinneren ons inderdaad nog de verhitte debatten tussen de Europese instanties en de constructeurs in 2019 na het besluit om de uitstoot van koolstofdioxide tegen 2030 drastisch te verminderen.

Concreet verplicht de gestemde verordening de fabrikanten om hun emissieniveaus met 15% te verlagen in de periode 2025-2029 en met… 37,5% voor nieuwe auto’s en 31% voor nieuwe bestelwagens vanaf 2030. Dat is een aanzienlijke uitdaging die enorme investeringen vereist van de constructeurs die plotseling zijn begonnen met… de elektrische auto te promoten. Anders is het onmogelijk om deze doelstellingen te bereiken.

Advertentie – lees hieronder verder

Plan “Fit for 55”

Als dit befaamde “Fit for 55”-plan, dat de uitstoot in 2030 met 55% wil verminderen in vergelijking met 1990 en om tegen 2050 koolstofneutraliteit te bereiken, al ambitieus is, is het in de ogen van sommigen nog niet genoeg. Zoals bijvoorbeeld Jan Huitema, een Nederlandse Groene Europarlementariër, die vindt dat de normen niet streng genoeg zijn. In deze context gaf hij opdracht voor een studie die nieuwe decarbonisatiestappen voorstelt die nog strenger zijn dan die van het plan “Fit for 55”.

Alors que les voitures électriques remplaceront les thermiques d’ici 2035, un eurodéputé veut encore accélérer la réduction des émissions de CO2 des automobiles. Réaliste ?

Als motivering voor zijn verzoek geeft Huitema aan dat hoewel het lijkt dat de uitstoot vermindert, die in feite alleen maar toeneemt en vooral in de transportsector. Daarom pleit hij voor een aanscherping van de regels voor de auto, die volgens hem de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in 2025 met 25%, in 2027 met 45% en in 2030 met 75% moeten verminderen!

Niet nodig om aantal auto’s te verminderen

Verrassend genoeg stelt Jan Huitema niet voor om het aantal auto’s te verminderen, maar wel om schoner te rijden. “In plaats van automobilisten te ontmoedigen met bijvoorbeeld een Europese CO2-heffing, richt ik me op innovatie, met name door de ontwikkeling van schone auto’s te stimuleren”, legt hij uit. En hij gaat verder met te stellen dat “door het verstrengen van de CO2-normen de fabrikanten zouden worden aangemoedigd om schonere auto’s te ontwikkelen, die dus goedkoper en sneller beschikbaar zouden worden op de tweedehandsmarkt.” Is dit scenario mogelijk? Waarschijnlijk niet. Want, zoals Carlos Tavares onlangs al aangaf, is de transitie in zijn huidige vorm qua winstgevendheid al niet houdbaar voor de auto-industrie.

Daarnaast zal Jan Huitema waarschijnlijk niet worden gevolgd door zijn collega’s in het Europees Parlement. En al helemaal niet door de Duitser Jens Gieseke, de vice-voorzitter van de EU-transportcommissie, die niet aarzelde om te verklaren dat de Nederlandse Europarlementariër te ver ging en dat zijn voorstellen totaal buiten het kader lagen van wat mogelijk was.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon