Onlangs maakte de Europese Unie het ‘Fit for 55’ klimaatplan bekend, dat tal van maatregelen omvat om de uitstoot van broeikasgassen in onze regio tegen 2030 met 55% te verminderen ten opzichte van het referentiejaar 1990. Tegen 2050 moet Europa dan volledig klimaatneutraal zijn. Maar dat zal drastische ingrepen vergen die iedereen zal voelen, niet in het minst in zijn portemonnee.
Ursula von der Leyen, de voorzitter van de Europese Commissie, stelde dat “‘Fit for 55’ meer is dan een doelstelling, maar een allesomvattende architectuur om onze klimaatambities waar te maken. Het pakket is erop gericht de vermindering van de uitstoot te combineren met maatregelen om de natuur te beschermen en werkgelegenheid en een sociaal evenwicht centraal te stellen in deze transformatie.”
De Belg zal bloeden
Dat klinkt allemaal mooi en zeer ambitieus, maar natuurlijk vraagt iedereen zich af welke offers dit plan zal vergen en vooral wat het ons allemaal gaat kosten. De collega’s van Autonieuws.be maakten een mooie analyse die de automobilist niet echt tevreden zal stemmen en vatten het samen dat “de Belg zal bloeden”.
Voor België belooft de implementatie van het Klimaatplan inderdaad een heel moeilijke oefening te worden. Ons land behoort tot de zwakste leerlingen in Europa en kampt nu al met een achterstand voor 2030. De lat lag op 35% CO2-vermindering tegen 2030, maar met de nieuwe doelstellingen wordt dat nu 47% ten opzichte van het referentiejaar 2005.
Advertentie – lees hieronder verder
Autonieuws.be merkt ook op dat de prijs van fossiele brandstoffen sterk zal stijgen en titelt dat “Diesel en benzine onbetaalbaar dreigen te worden”. Dat is geen pure sensatie of stemmingmakerij, maar een gevolg van een belangrijk element in het ‘Fit for 55’-plan. Fossiele brandstoffen (diesel, benzine, gas en stookolie) zullen door de emissierechten en de extra belastingen namelijk veel duurder worden. En daarnaast zal de prijs ook de hoogte ingaan door het marktmechanisme, omdat de wereldwijde vraag naar fossiele brandstoffen nog geruime tijd zal blijven toenemen.
Ook investeren in elektrische auto
De hogere brandstofprijs is één element, maar daarnaast vergt de onafwendbare overgang naar elektrische wagens eveneens een zware investering van de automobilist. Wellicht zullen elektrische auto’s de volgende jaren goedkoper worden, maar het is ver van zeker dat ze al binnen enkele jaren het prijsniveau van de huidige benzine- of dieselwagens zullen bereiken om betaalbaar te worden voor de gemiddelde Belg. Bovendien moeten die elektrische voertuigen ook voldoende rijbereik bieden en moet iedereen de batterij probleemloos kunnen opladen, ook wanneer je thuis geen laadmogelijkheid hebt.
Samengevat: het is duidelijk dat er zware inspanning geleverd moeten worden om de klimaatdoelstellingen bepaald in ‘Fit for 55’ te bereiken, en dat die ons allemaal een flinke duit zullen kosten de komende jaren. Maar de Europese Unie laat ons geen keuze, deze zure appel zullen we moeten doorbijten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be