Het verhaal dat AD bracht, begon in 2018 toen een Nederlandse bestuurder besloot elektrisch te gaan rijden en zijn oog liet vallen op een Jaguar I-Pace. Een autodealer in Den Haag gaf een keurige uitleg over de mogelijkheden van deze elektrische crossover, die volgens de brochure een WLTP-rijbereik van 480 kilometer heeft. Een actieradius die perfect voldeed aan de behoefte van de koper, die werd overtuigd door de slogan ‘meer dan genoeg voor het gemiddelde wekelijkse woon-werkverkeer van 300 km’.
Enkele maanden later was de nieuwbakken Jaguar-rijder al veel minder enthousiast toen bleek dat de accu van de I-Pace al vaak na 280 kilometer leeg was. Dat was wel een heel grote afwijking, die niet enkel te wijten kon zijn aan een assertieve rijstijl. De man ging verhaal halen bij de dealer, die toegaf dat hij al gelijkaardige klachten had gekregen. Dit verhaal werd ook bevestigd door de invoerder, die verklaarde dat met de eerste reeks van de I-Pace het rijbereik inderdaad kon slinken tot 270 km in bepaalde omstandigheden. De bestuurder kreeg enkel een paar rijtips mee om zuiniger te rijden, zoals: selecteer de ecofunctie, plan je rit goed vooraf en rijd maximum 100 tot 120 km/u…
Naar de rechtbank
Met deze slappe uitleg nam de koper echter geen genoegen. Hij voelde zich bekocht en wilde de verkoop terugdraaien van de Jaguar I-Pace die hij 89.235 euro had betaald, maar dat lukte niet. Enkele maanden later verkocht hij de wagen dan maar zelf voor 65.000 euro en schoot daar dus een goede 24.000 euro bij in. De eigenaar besloot daarop de zaak voor de rechtbank te brengen om een schadevergoeding te bekomen en zo een deel van zijn verlies te recupereren.
Advertentie – lees hieronder verder
In eerste aanleg volgde de rechter de redenering van de koper echter niet en gaf de dealer gelijk. Na verschillende beroepsprocedures belandde de zaak uiteindelijk voor het cassatiehof dat nu de koper wel in zijn gelijk stelt en hem een schadevergoeding van 19.235 euro toekende, waardoor het uiteindelijke verlies voor hem beperkt blijft tot zo’n 5.000 euro. Daarnaast moet de dealer opdraaien voor de gerechtskosten die door de lange procedures oplopen tot meer dan 15.000 euro.
Precedent
Betekent dit nu dat iedere misnoegde EV-rijder bij de dealer kan eisen dat zijn wagen wordt teruggenomen of hij anders naar de rechtbank stapt om een schadevergoeding te eisen? Wellicht niet, want dit was wel een zeer flagrant geval, waarbij het reële elektriciteitsverbruik zeer sterk afweek van de WLTP-normwaarde. Noteer daarbij ook dat de rechters in eerste instantie de grieven van de koper niet volgden en de kans op een effectieve vergoeding of een annulering van de verkoop in zo’n geval zeer klein is.
Bovendien zal intussen bij de meeste elektrische wagens het verbruik vrij dicht aanleunen bij de aangekondigde waarden door het merk. Al bepalen de rijstijl en de gebruiksomstandigheden natuurlijk ook hier in belangrijke mate het reële verbruik.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be