België is altijd al een industrieland geweest en de auto speelde hierin lange tijd een grote rol. Vroeger hadden we verschillende nationale merken (FN, Minerva enzovoort), later verwelkomde ons grondgebied grote productievestigingen: Opel, Renault, Volkswagen, Volvo en Ford. Natuurlijk hebben de globalisering en de zoektocht van fabrikanten naar locaties met lagere productiekosten deze industriële activiteit de afgelopen jaren verminderd.
Vandaag kan de overgang naar de elektrische auto een nieuwe opportuniteit betekenen voor België en zijn medewerkers, die tot de beste van de wereld behoren. Zo kreeg de Brusselse Audi-fabriek de productie van enkele voor het merk heel belangrijke elektrische modellen toevertrouwd voor de komende jaren. Maar daarnaast staan nog enkele andere activiteiten op het punt om zich te ontwikkelen, met name een fabriek om batterijen te produceren.
Sleutelrol in de transitie?
ABEE (Avesta Battery & Energy Engineering), een bedrijf gespecialiseerd in batterij- en energietechnologie voor autotoepassingen, heeft zijn intentie aangekondigd om in ons land een gigafabriek voor batterijen te bouwen. De batterijen zijn niet alleen bestemd voor de autosector, maar ook voor de windenergiesector en andere toepassingen van hernieuwbare energie, zoals zonne-energie.
Advertentie – lees hieronder verder
Op de RTBF kondigden de verantwoordelijken van ABEE aan dat de fabriek gebouwd wordt in Seneffe-Manage in Henegouwen en dat de productie een jaarlijkse capaciteit van 3 GWh beoogt vanaf 2025. Noshin Omar, topman van ABEE: “België wordt een belangrijke speler in de productie van batterijen.” Bij onze collega’s van de krant L’Écho voegde hij eraan toe: “We hebben al veel klanten in de Benelux en er was een sterke vraag naar lokale productie.”
Groot project en publieke steun
Het voordeel van dit project is dat het hele Waalse ecosysteem erin betrokken wordt. Andere leveranciers bijvoorbeeld, maar ook de universiteiten voor onderzoek. De fabriek is dus nog maar het startpunt voor tal van mogelijkheden. Misschien wordt de geschiedenis van de biotechbedrijven, waarin België al jaren specialist is, herhaald? We hopen het. De regionale overheid werd gevraagd om het project van ABEE te steunen en heeft al gereageerd met een intentieverklaring. Maar er is niets bekend over de voorwaarden van het voorlopige akkoord.
Interessant aan de batterijen van ABEE, die ontworpen zijn door het onderzoekscentrum in België, is dat hun technologie geen nikkel en kobalt gebruikt, wat uiteraard de ecologische voetafdruk verkleint en de recyclage vergemakkelijkt.
De directie van ABEE heeft er vertrouwen in, ook al moet de milieuvergunning nog afgeleverd worden. Noshin Omar twijfelt er niet aan. Volgens hem kan niets het project nog tegenhouden.
Exploderende vraag
Dit project van ABEE komt op het juiste moment aangezien Europa de komende jaren een enorme hoeveelheid batterijen nodig heeft voor elektrische auto’s. Het is nu vooral een kwestie om zich los te rukken van de landen waarvan Europa afhankelijk is voor de productie van zijn batterijen (met name China). Volgens de plannen van de beleidmakers moet 90 procent van de nood aan batterijen tegen 2030 lokaal ingevuld worden. Dit vereist uiteraard de snelle ontwikkeling van een hele industrie.
ABEE is een snelgroeiend bedrijf. Nadat het alle aspecten van de levensloop van een batterij verkende (productie, gebruik, recyclage), staat nu een eerste productievestiging in de steigers. Hier zouden 300 tot 500 jobs gecreëerd worden. Een potentieel mooi verhaal dus, dat hopelijk even succesvol wordt als Umicore (met Volkswagen), Solvay (allianties met Summer IPCEI en Orbia) of Comet, dat focust op recyclage.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be