Nog niet lang zo lang geleden woog een compacte middenklasser amper 1 ton. Intussen groeiden deze modellen vaak een maatje en zijn ze volgestouwd met items die het comfort en de veiligheid moeten verhogen, maar voorheen voorbehouden waren aan de hogere segmenten. Het resultaat: een compacte nieuwe auto als de Peugeot 308 weegt minstens 1.200 kilogram, terwijl zijn voorganger 306 ruim 200 kilogram minder op de weegschaal zette. Dat is een toename van een goede 20 procent op een generatie tijd.
Frustrerend en dramatisch
En dan zwijgen we nog over de Peugeot e-308 die de toekomst belichaamt met zijn elektrische aandrijving, maar door het extra gewicht van de batterijen al gauw zo’n 1.650 kg weegt. Bovendien zijn dit compacte modellen, want in de Stellantis autogroep zijn er bij merken als Dodge nog heel wat zwaardere modellen, zoals de aangekondigde elektrische RAM pick-up die zelfs meer dan 3 ton zou wegen.
Voor de efficiëntie is al dat gewicht natuurlijk niet goed. Vandaar dat Ned Curic, Chief Technology Officer van Stellantis, aan de noodklok trekt. “Er wordt nog te weinig over gezegd, maar ik vind het frustrerend en dramatisch dat een wagen nu meer dan 3 ton gaat wegen”, verklaarde hij aan Autonews.
Advertentie – lees hieronder verder
“Dat is slecht voor zowel de efficiëntie, het milieu als het grondstofverbruik. Allemaal belangrijke factoren in het verhaal van duurzaamheid, waartoe ook de energietransitie behoort. In deze context moet het gewicht van de auto’s dus dringend terug omlaag. Daarom willen we bij Stellantis echt werk maken om elke component van onze auto’s lichter te maken, zodat dat gewicht weer omlaag kan”.
Grote uitdagingen
Natuurlijk slaat Ned Curic de nagel op de kop, maar net de ingezette elektrificatie in de autosector zorgt er natuurlijk in grote mate voor dat de nieuwe wagens aanzienlijk zwaarder zullen worden. In de eerste plaats door de accu’s die voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor het gewicht van de EV’s. In de toekomst kan hier wel verandering in komen door een hogere energiedichtheid van de batterijen of de mogelijkheid om sneller te laden, zodat een kleinere accu kan volstaan.
Maar dat is niet voor morgen, zodat de elektrische auto’s die nu in de showroom verschijnen nog een steeds een grote accu hebben om voldoende rijbereik te bieden. Hieruit blijkt dat de auto-industrie nog grote uitdagingen te wachten staat om die beoogde efficiëntie te bereiken.
Op zoek naar een nieuwe elektrische premiumwagen? Bekijk ons uitgebreide aanbod
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be