Veel constructeurs zweren bij de solid-state batterij voor de toekomst van de elektrische auto. Toch moet ook deze eenzijdige benadering in twijfel getrokken worden, niet in de laatste plaats omdat ook andere technologieën de aandacht verdienen. Inclusief de semi-solid-state batterij. Want wat als die middenweg de juiste is?
Op dit moment is het onderzoek naar accu’s voor elektrische auto’s in volle gang. Honderden onderzoekscentra over de hele wereld werken aan het bepalen van de best mogelijke technologie op het gebied van energiedichtheid (batterijcapaciteit), laadsnelheid en levensduur. Hierbij denken velen dat de solid-state batterij de technologie voor de toekomst is.
Natuurlijk is er meer dan enkel de solid-state technologie. Tesla, bijvoorbeeld, vertrouwt momenteel meer op de 4680 cellen waarvan de nieuwe immer vloeibare chemie (die silicium gebruikt) en verschillende architectuur (grotere batterijen) een aanzienlijk hogere energiedichtheid bieden (tot 255 Wh / kg), terwijl het ook veel goedkoper is om te implementeren (de besparingen per pakket worden geschat op $ 5500).
Advertentie – lees hieronder verder
Tussenoplossing semi-solid-state
Hoewel de solid-state technologie (waarbij de vloeibare elektrolyt wordt vervangen door een vaste elektrolyt) veelbelovend is, mag niet worden vergeten dat ze ook beperkingen heeft. Een reeks problemen moet nog worden opgelost, zoals de constructie in een mileu dat perfect stabiel moet zijn of de veroudering ervan, omdat de vaste elektrolyt de neiging kan hebben om te barsten.
Als gevolg hiervan trekt een andere technologie vandaag de aandacht: die van het Israëlische bedrijf StoreDot dat een tussenoplossing biedt: semi-solid-state. Het bedrijf kondigt ook aan dat het ervan overtuigd is dat de solid-state batterij de volgende 10 jaar niet zal halen, omdat ze te maken krijgt met te veel industriële problemen. Daarom zou deze semi-solid-state technologie volgens de CEO, Doron Myersdorf, levensvatbaarder en vooral sneller beschikbaar zijn. Ze zou de markt inderdaad al in 2028 kunnen overspoelen.
Echt buitengewone prestaties?
Specifiek heeft StoreDot siliconenbatterijen ontwikkeld met een silicium-dominante anode, die overigens niet zo exclusief is, omdat het ook door NIO zal worden gebruikt. Het grote voordeel van deze accu is dat hij beter bestand is tegen hitte en dus snel oplaadt, zodat in 5 minuten 160 km (300 Wh/kg) behaald kan worden. Het doel is om vanaf 2028 zelf over te schakelen op de semi-solide-state batterij (400 Wh/kg) om de regeneratietijd geleidelijk te verkorten, tot 100 km in 3 minuten. De laatste fase is beloofd voor 2032, met een batterij die ‘post-lithium’ zou zijn (+ 500 Wh / kg) en de oplaadtijd verder zou verkorten tot 2 minuten per 100 km. De road map van het bedrijf is dus zeer nauwkeurig.
Wie heeft er gelijk?
Natuurlijk is niet iedereen zo overtuigd als StoreDot over hoe ver de solid-state technologie achteroploopt. Toyota zei dat solid-state batterijen al in 2025 klaar zullen zijn en Volkswagen spreekt over 2028. De waarheid ligt waarschijnlijk ergens tussenin: in de toekomst zullen verschillende batterijtechnologieën naast elkaar bestaan. Elk zal zijn voor- en nadelen hebben, waardoor de meeste consumenten zeker een batterij kunnen vinden die geschikt is voor een specifiek gebruik. Hoe dan ook, ongeacht wanneer de solid state-batterij arriveert, zal ze waarschijnlijk in eerste instantie worden gereserveerd voor high-end voertuigen. Dit laat het veld open voor andere technologieën (semi-solid-state, 4680 of LFP) voor massaproductie.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be