De dieselgate-affaire was zeer schadelijk voor de Volkswagen-groep en kostte het bedrijf miljarden euro’s, niet alleen aan correcties van de betrokken wagens, maar ook aan schadevergoedingen voor klanten. Maar waarom komt dit nu weer ter sprake? Simpelweg omdat het Duitse magazine Wirtschaftswoche een artikel publiceerde dat vragen oproept over de werkelijke batterijcapaciteit in bepaalde elektrische auto’s, met name die van Volkswagen.
Als basis voor hun analyse – waar nog altijd twijfels over bestaan – gebruikten de journalisten van Wirtschaftswoche gegevens van de Duitse automobielclub ADAC. Deze organisatie testte batterijen op lange termijn om het prestatieverlies tijdens hun levensduur te meten. De testafstanden bedroegen 20.000, 80.000 en 100.000 km. En de resultaten waren nogal verrassend, want uit de tests bleek dat een ID.3 met een batterij van 77 kWh uiteindelijk slechts 69 kWh zou leveren aan het begin van zijn levensduur.
Andere ontdekkingen?
Andere ontdekkingen waren nog verrassender. Zo blijft een deel van de batterijcapaciteit verborgen of ontoegankelijk en komt dit alleen vrij na een softwareopdracht. De gelijkenissen met dieselgate liggen voor de hand. Deze techniek zou een specifiek voordeel hebben: het zou mogelijk zijn om extra capaciteit vrij te geven naarmate de batterij verslijt.
Advertentie – lees hieronder verder
Wel rijst de vraag waarom Volkswagen op deze manier te werk zou gaan. Het voor de hand liggende antwoord is volgens Wirtschaftswoche dat Volkswagen vermijdt dat het versleten batterijen onder garantie moet vervangen. Dit is ongetwijfeld een grote besparing voor het concern, aldus Wirtschaftswoche.
Volgens informatie van een advocatenkantoor gespecialiseerd in consumentenrecht zou het illegaal zijn mocht Volkswagen inderdaad op deze manier handelen. Wanneer een klant een auto koopt, dan koopt die ook de geadverteerde batterijcapaciteit. En als die niet conform is, dan kunnen klanten een schadevergoeding eisen.
ADAC betwist resultaten
Verrassende wending in dit verhaal: ADAC betwist de aantijgingen van Wirtschaftswoche en verklaart dat er geen verschil is tussen de meetgegevens en de officiële gegevens van Volkswagen. In een persbericht stelt ADAC: “In tegenstelling tot berichten die het tegendeel beweren, verklaren de ingenieurs en testers van het ADAC-test- en technologiecentrum in Landsberg dat het energieopslagsysteem in goede staat is (SoH, State of Health), in overeenstemming met de kilometerstand. De automobielclub verwerpt beweringen dat ADAC een tekort aan batterijcapaciteit van enkele kWh heeft vastgesteld. We konden een klein verschil vaststellen tussen de opgegeven nettocapaciteit en onze meting. Dit verschil is nu opgehelderd in samenwerking met de ontwikkelaars van Volkswagen en valt grotendeels te verklaren door verschillende meetmethoden.” Tot we bewijs van het tegendeel zien, is dit dus niet meer dan een storm in een glas water.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be