Batterijen van elektrische auto’s zijn veel betrouwbaarder dan het grote publiek denkt. Ondanks de geleidelijke degradatie, gaan ze lang mee, vaak zelfs langer dan de auto zelf. Dat blijkt uit verschillende studies. Als ze op de juiste manier gebruikt worden en de instructies correct opgevolgd worden (zoals laden tot 80%), kunnen ze zelfs een miljoen kilometer of tientallen jaren meegaan. De vooroordelen kloppen dus niet.
Maar bepaalde batterijen presteren beter dan andere. Dit hangt af van de chemische samenstelling en fabricageprocessen. De vraag is dus welke batterij de beste is. Dit is precies wat EV Clinic, gespecialiseerd in batterijherstellingen, probeerde te achterhalen. EV Clinic deed ook al onderzoek naar de batterijen van plug-inhybrides, die moeilijk of zelfs niet te herstellen bleken. De specialist keek vooral naar het celformaat dat de batterij het meest betrouwbaar en duurzaam maakt.
Gegevens van 5 jaar
Om de beste batterij te bepalen, keek EV Clinic naar zijn database en meer specifiek naar de herstellingen van de afgelopen vijf jaar. Zoals gezegd, richtte de gegevensanalyse zich voornamelijk op het celformaat van de batterij, waarvan er drie types bestaan: cilindrische cellen, pouchcellen en prismatische cellen. Eerst kregen de pouchcellen en prismatische cellen de voorkeur, maar recent introduceerden Tesla en Panasonic (cel 4680) cilindrische cellen die lijken op de klassieke potloodcellen.
Advertentie – lees hieronder verder
Zoals vaak het geval is, heeft EV Clinic vastgesteld dat de nieuwste technologieën ook de meest effectieve zijn. De conclusie van de hersteller is dat cilindrische cellen het meest doeltreffend zijn. Ze hebben minder problemen: in de afgelopen vijf jaar geraakten slechts vijf cellen defect. Bijna geen dus, zeker in vergelijking met de andere technologieën waarbij tientallen cellen defect bleken.
Snel laden en ontladen
Natuurlijk spelen de verschillende soorten chemische samenstellingen ook een belangrijke rol in de levensduur van de batterijpakketten (NMC, NCA of LFP). Het ontwerp van cilindrische cellen maakt de batterijen op termijn resistenter, vooral om snelle laadbeurten met een hoog vermogen aan te kunnen. Dit geldt ook voor de ontlaadfase, dus tijdens sterke acceleraties.
Wat kunnen we hieruit besluiten? Dat je absoluut een elektrische auto met prismatische cellen in het batterijpakket moet kopen? Nee. Je moet vooral kijken naar het gebruik in de praktijk. EV Clinic geeft aan dat pouchcellen de voorkeur genieten wanneer het gebruik niet te belastend is, dus wanneer de vermogens tijdens de laad- en ontlaadcycli beperkt blijven. Zo’n beperking kan trouwens helpen om de prijs van batterijen te verlagen, omdat de prestaties niet op hetzelfde niveau liggen. Vandaag is dit nog niet het geval (de Porsche Taycan en Toyota bZ4X gebruiken bijvoorbeeld pouchcellen). Hoe zit het met prismatische cellen? EV Clinic benadrukt dat ze over het algemeen betrouwbaar zijn, maar alleen bij LFP- of bladebatterijen. Altijd goed om te weten.
Foto’s : EV Clinic
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be