Vlamingen ergeren zich in het verkeer vooral aan andere weggebruikers die hun rijgedrag niet aanpassen. Dit blijkt uit een recente enquête van mobiliteitsorganisatie VAB, waaraan 3.540 Vlamingen deelnamen. Met een gemiddelde van acht ergernissen per respondent is de lijst van irritaties lang. Omdat de ondervraagden vooraf ook konden kiezen of ze zich al dan niet ergeren, is de vaststelling eensluidend: het dagelijkse verkeer is een vergaarbak van welig tierende wrevel.
Met de stijgende files, drukte en stress is dat wellicht geen grote verrassing. Interessanter is het om in te zoomen op de top drie van het irritatielijstje: helemaal bovenaan staat het bestuurdersras dat verzuimt om de richtingaanwijzers te gebruiken (66,9%), maar ook bumperklevers (65,8%) en chauffeurs die op het linker- of middenvak blijven plakken terwijl er rechts toch plaats is (65,2%) scoren hoog. Alhoewel VAB de studie in Vlaanderen doorvoerde, vertoont ze opvallende gelijkenissen met het Belgische onderzoek van de concullega’s bij Touring eerder dit jaar. Ook daar stond nalatigheid van de richtingaanwijzer op nummer één (65%) en middenvakrijders op de derde stek (59%). De resultaten mogen dus best in een nationaal licht worden gesteld.
Fietsers: zet jullie lichten aan
VAB besteedde anderzijds iets meer aandacht aan de interactie met de zwakke weggebruiker – niet onlogisch gezien de populariteit van de leasefiets en hun groeiende aandeel in het verkeer. Automobilisten ergeren zich erg vaak aan fietsers. Maar liefst 95 procent van de ondervraagden gaf aan zich te irriteren aan bepaalde gedragingen van tweewielergebruikers. Bovenaan de lijst staan degene die in het donker zonder licht rijden, een groot ongenoegen voor zeven op de tien respondenten. Ook de snelheidsduivels onder de speedpedelecs zorgen voor frustratie door hun onaangepaste rijgedrag. Gsm-gebruik op de fiets, evenals voetgangers die onveilig oversteken, worden eveneens als bijzonder storend ervaren.
Advertentie – lees hieronder verder
Wie vrij is van zonde, werpe de eerste steen. Opvallend genoeg gaapt er ook een kloof tussen deze irritaties en het eigen gedrag. Hoewel 25 procent van de Vlamingen zich stoort aan snelheidsduivels, geeft 28,3 procent toe zelf ook wel eens te hard te rijden. Aan die ongeoorloofd overstekende voetgangers waarvan sprake heeft 36,3 procent van de ondervraagden een hekel, terwijl 20,3 procent toegeeft dit zelf soms te doen. “Mensen zijn eerder geneigd de fouten van anderen op te merken dan hun eigen gedrag onder de loep te nemen,” stelt VAB. Dit fenomeen, de zogenaamde ‘perceptiebias’, zorgt ervoor dat mensen hun eigen negatieve gedrag minder zwaar inschatten.
Nood aan strengere straffen
Uit de enquête blijkt ook een duidelijke roep naar strengere straffen voor gevaarlijk rijgedrag. Vooral gsm-gebruik achter het stuur, op de vierde plek in de ergernissenlijst (59,8%) wordt door een grote meerderheid gezien als een overtreding die harder aangepakt mag worden. Al zijn de sancties, met 174 euro zonder administratieve kosten geldig voor zowel automobilisten als fietser, nu al niet mals. Sommige parketten gaan trouwens al verder, zoals in West-Vlaanderen, Limburg en Halle-Vilvoorde, en eisen een rijverbod van 15 dagen plus een doorverwijzing naar de politierechtbank. Bumperklevers en middenvakrijders mogen volgens de Vlamingen ook strenger aangepakt worden.
VAB pleit daarnaast voor periodieke opfriscursussen voor bestuurders. Dit zou volgens de mobiliteitsorganisatie bijdragen aan het versterken van goede rijgewoonten en het bewustmaken van nieuwe verkeersregels. “Met de invoering van de nieuwe Wegcode in 2026 is het belangrijk om bestuurders up-to-date te houden”, aldus VAB. Verder benadrukt de organisatie dat attent en hoffelijk rijgedrag gestimuleerd moet worden. Alleen zo kan correct gebruik van richtingaanwijzers en bewust omgaan met afleidingen in het verkeer tot achter het stuur geraken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be