Tot 30% stroomverlies bij laden elektrische auto

In deze tijden van dure energie is het ook aangewezen om een elektrische auto zo efficiënt mogelijk op te laden. De Duitse mobiliteitsorganisatie ADAC deed hierover een onderzoek en kwam tot de constatatie dat er bij sommige oplaadmethoden tot een derde van de gebruikte stroom verloren gaat en dus niet in de accu van de auto terechtkomt.

Gepubliceerd op 19 september 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Tot 30% stroomverlies bij laden elektrische auto

Het wordt nog een hele opdracht om Europa de volgende jaren van een degelijk uitgebouwd netwerk van laadpalen te voorzien, zodat de nieuwe elektrische auto’s altijd en overal snel van stroom kunnen worden voorzien. Dat is namelijk een voorwaarde om van de doorbraak van deze nieuwe, ecologische aandrijving voor voertuigen een succes te maken.

Maar dat net als de elektrische auto’s zelf, zit ook de laadinfrastructuur nog in een ontwikkelingsfase om de hele laadoperatie efficiënter te maken. Daarover voerde de Duitse mobiliteitsorganisatie ADAC onlangs een onderzoek. Daarbij lag de focus op mogelijkheden om thuis op te laden, meer bepaald wat de laadverliezen zijn van de verschillende alternatieven. Weldra brengt ADAC trouwens ook de resultaten van de genoteerde laadverliezen aan de publieke laadpalen, en in hoever die worden doorgerekend aan de klanten.

Voordelen vast laadpunt

Als je een elektrische auto thuis wil opladen gaan de mogelijkheden van een eenvoudige adapter (een zogenaamde Granny Charger’ die bij de auto wordt geleverd) die je in een gewoon stopcontact plugt, tot een degelijk, specifiek geïnstalleerd vast laadstation (dat vaak een ‘wallbox’ wordt genoemd) met een hoger laadvermogen dat tot 11 kW oploopt. Dat laatste alternatief is aangewezen, in de eerste plaats omwille van de veiligheid en de hogere laadsnelheid. Maar er is nog een belangrijke factor die tot hiertoe weinig aan bod kwam: het laadverlies of de stroom die gewoon verloren gaat bij het laadproces.

Wallbox_mercedes

Advertentie – lees hieronder verder

Het onderzoek van ADAC leert namelijk dat er tijdens het laadproces maar liefst tot 30% van stroom verloren kan gaan als je voor het opladen van je EV een adapter gebruikt die in een gewoon stopcontact steekt. Als voorbeeld werd de test met een Renault Zoë aangehaald die met een adapter van 2,3 kW een stroomverlies van 24,3% kende, terwijl dat met een laadstation (11 kW) nog slechts 9,7% bedroeg.

Beter hoger laadvermogen

ADAC wijst er verder op dat laden aan een laadstation met een hoger laadvermogen ook minder laadverlies betekent. Zo stelde men vast dat bij een Tesla Model 3 er bij laden met 3,5 kW 11,4% van de elektriciteit in rook opgaat, terwijl dat met 11kW slechts over 7,7% gaat.

Nog een aandachtspunt is de bekabeling voor het laadtoestel die eveneens tot een stroomverlies leidt. Bij een adapter met doorgaans een langere kabel, die nodig is om tot bij de auto te raken, liep dat verlies op tot 4%, terwijl dat bij een op een vast punt geplaatst laadstation nog geen procent bedroeg.

Wallbox_smart

Besluit: een degelijk vast laadstation (‘wallbox’) installeren loont dus zeker de moeite voor wie een elektrische auto heeft. Niet alleen op vlak van veiligheid en laadsnelheid, maar ook om de laadverliezen sterk te beperken, die bij een adapter soms tot een derde van de ‘getankte’ stroom kan oplopen. En dat is in deze tijden van dure elektriciteit toch een zure constatering.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.