Het wordt nog een hele opdracht om Europa de volgende jaren van een degelijk uitgebouwd netwerk van laadpalen te voorzien, zodat de nieuwe elektrische auto’s altijd en overal snel van stroom kunnen worden voorzien. Dat is namelijk een voorwaarde om van de doorbraak van deze nieuwe, ecologische aandrijving voor voertuigen een succes te maken.
Maar dat net als de elektrische auto’s zelf, zit ook de laadinfrastructuur nog in een ontwikkelingsfase om de hele laadoperatie efficiënter te maken. Daarover voerde de Duitse mobiliteitsorganisatie ADAC onlangs een onderzoek. Daarbij lag de focus op mogelijkheden om thuis op te laden, meer bepaald wat de laadverliezen zijn van de verschillende alternatieven. Weldra brengt ADAC trouwens ook de resultaten van de genoteerde laadverliezen aan de publieke laadpalen, en in hoever die worden doorgerekend aan de klanten.
Voordelen vast laadpunt
Als je een elektrische auto thuis wil opladen gaan de mogelijkheden van een eenvoudige adapter (een zogenaamde ‘Granny Charger’ die bij de auto wordt geleverd) die je in een gewoon stopcontact plugt, tot een degelijk, specifiek geïnstalleerd vast laadstation (dat vaak een ‘wallbox’ wordt genoemd) met een hoger laadvermogen dat tot 11 kW oploopt. Dat laatste alternatief is aangewezen, in de eerste plaats omwille van de veiligheid en de hogere laadsnelheid. Maar er is nog een belangrijke factor die tot hiertoe weinig aan bod kwam: het laadverlies of de stroom die gewoon verloren gaat bij het laadproces.
Advertentie – lees hieronder verder
Het onderzoek van ADAC leert namelijk dat er tijdens het laadproces maar liefst tot 30% van stroom verloren kan gaan als je voor het opladen van je EV een adapter gebruikt die in een gewoon stopcontact steekt. Als voorbeeld werd de test met een Renault Zoë aangehaald die met een adapter van 2,3 kW een stroomverlies van 24,3% kende, terwijl dat met een laadstation (11 kW) nog slechts 9,7% bedroeg.
Beter hoger laadvermogen
ADAC wijst er verder op dat laden aan een laadstation met een hoger laadvermogen ook minder laadverlies betekent. Zo stelde men vast dat bij een Tesla Model 3 er bij laden met 3,5 kW 11,4% van de elektriciteit in rook opgaat, terwijl dat met 11kW slechts over 7,7% gaat.
Nog een aandachtspunt is de bekabeling voor het laadtoestel die eveneens tot een stroomverlies leidt. Bij een adapter met doorgaans een langere kabel, die nodig is om tot bij de auto te raken, liep dat verlies op tot 4%, terwijl dat bij een op een vast punt geplaatst laadstation nog geen procent bedroeg.
Besluit: een degelijk vast laadstation (‘wallbox’) installeren loont dus zeker de moeite voor wie een elektrische auto heeft. Niet alleen op vlak van veiligheid en laadsnelheid, maar ook om de laadverliezen sterk te beperken, die bij een adapter soms tot een derde van de ‘getankte’ stroom kan oplopen. En dat is in deze tijden van dure elektriciteit toch een zure constatering.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be