Sinds 2018 is de deelstep aanwezig in onze hoofdstad en kent steeds meer succes omdat een deel van de bevolking dit beschouwt als een goedkoop en bijzonder flexibel alternatief vervoermiddel. Natuurlijk riep de praktijk ook een aantal vragen op, met name met betrekking tot de organisatie van deze dienst, die zowel een probleem vormt op het vlak van veiligheid (verkeersregels) als parkeren, dat vaak zeer chaotisch gebeurt.
Sinds 1 juli 2022 zijn de regels echter veranderd en zijn duidelijke richtlijnen voor het gebruik van een elektrische step (minimumleeftijd van 16 jaar, begrensde maximumsnelheid, niet met twee rijden, enz.). Dit is al een stap, maar het is niet genoeg, omdat de andere parameters nog te vaag zijn. En vooral met betrekking tot het parkeren van deze tweewielers op de openbare weg.
Het is genoeg
Juist het aspect parkeren irriteert de gemeente Ukkel. De gemeente klaagt al lang over wildparkeren van deze tuigen die zo de trottoirs blokkeren, of zelfs hele delen van de rijbaan wanneer ze omvallen. De gemeente had in augustus 2021 al maatregelen genomen, maar is nu van plan om verder te gaan en elke activiteit van exploitanten van deelsteps te verbieden.
Advertentie – lees hieronder verder
Met dit in gedachten heeft Ukkel een ingebrekestelling naar de uitbaters gestuurd. De gemeente eist dat binnen de 10 dagen al hun steps van het gemeentelijk grondgebied worden verwijderd en eist ook dat er geen deelsteps meer in de gemeente worden geparkeerd. Dit betekent dat een gebruiker van een naburige gemeente de step die hij gebruikt daar niet kan achterlaten. Niet eenvoudig.
Boris Dilliès (MR), de burgemeester van de gemeente, legt uit dat hij de chaos van de deelsteps beu is en dat het voor de voetgangers steeds moeilijker wordt om zich te verplaatsen, vooral ouderen. En hij verklaart ook dat het niet aan de gemeente is om voor de orde te zorgen. Daarom zijn er duidelijke regels en een inhoudelijke behandeling van het probleem nodig om deze dienst weer mogelijk te maken.
Uiteraard ligt het voor de hand dat een ingebrekestelling niet voldoende zal zijn om deze activiteiten te stoppen. Daarom onderzoekt de gemeente op dit moment alle juridische middelen om haar doelstelling te bereiken. Ukkel wijst met de vinger naar de regio die het dossier zou uitstellen. Toch reageerde Elke van Den Brandt (Groen), de minister van Mobiliteit, niet echt op de situatie als we de krant Le Soir mogen geloven.
Begin 2022 werd een voorstel voor een ordonnantie bestudeerd voor de creatie van parkeerzones, maar dat bleek niet uitvoerbaar, omdat het Brusselse college zijn verantwoordelijkheid niet zou hebben genomen. Volgens Le Soir heeft het kabinet van Elke van den Brandt vertraging opgelopen en zal de eerste lezing pas in september plaatsvinden.
Het probleem ligt net in het uitblijven van een gezamenlijke reactie van de gemeenten. In Sint-Lambrechts-Woluwe en Sint-Agatha-Berchem bijvoorbeeld worden steps die buiten de parkings worden gedeponeerd beboet en worden ze soms zelfs verwijderd, wat de uitbater dan 75 euro kost.
Het is afwachten wat er beslist gaat worden in de hoop dat het niet weer enkele maanden zal duren. Laten we niet vergeten dat andere steden in Europa al actie hebben ondernomen. Zoals Amsterdam, dat het parkeren van steps simpelweg heeft verboden, omdat ze het gebruik van de openbare weg belemmeren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be