Europa streeft naar koolstofneutraliteit tegen 2050. Dit betekent dat tegen dan alle energiebronnen van hernieuwbare oorsprong zullen zijn. En als dat niet het geval is, zullen er compensatiemechanismen moeten worden ingevoerd.
Voor de mobiliteit wil Europa vanaf 1 januari 2035 overstappen op de elektrische auto. Dit betekent niet dat er dan geen auto’s met verbrandingsmotoren meer zullen zijn: ze zullen kunnen blijven rijden, maar Europa blijft ervan overtuigd dat hun levenscyclus beperkt zal zijn tot 15 jaar. Dit betekent dus dat alle Europeanen in 2050 ‘elektrisch’ zullen rijden.
Natuurlijk gaat het niet alleen ver de auto. Ook andere sectoren moeten koolstofvrij worden gemaakt. Dit is het geval voor de industrie of de bouw, om er maar een paar te noemen. Europa heeft echter ook nog een andere grote ambitie: fossiele brandstoffen tegen 2050 volledig uitfaseren. Deze nieuwe doelstelling zal worden gepresenteerd op de COP28-klimaatconferentie in Dubai in het najaar.
Drie exitscenario’s fossiele brandstoffen
Volgens Frans Timmermans, de Eurocommissaris voor het Klimaat, worden verschillende scenario’s overwogen om fossiele brandstoffen uit te faseren. VoLGENS hem moet het uitfaseren van steenkool een prioriteit zijn, omdat deze brandstof bijzonder veel uitstoot oplevert, maar ook vanuit atmosferisch oogpunt zeer vervuilend is. Daarnaast wordt verwacht dat de uitstoot van de olie- en gassector nul wordt.
Advertentie – lees hieronder verder
Hoe dan? Door koolstof op te vangen? Timmermans is hiervan niet overtuigd. Volgens hem zal deze technologie onvoldoende zijn en de voorkeur krijgen voor sectoren die complex zijn om te decarboniseren. Natuurlijk geloven oliemaatschappijen als ExxonMobil en Shell er wel in, maar het is aan hen om dit te bewijzen.
Het doel van Europa is uiteraard om massaal te investeren in hernieuwbare energiebronnen. Het zal dan wel nodig zijn om de productie vanaf 2030 te verdrievoudigen ten opzichte van vandaag, wat een hele uitdaging is. En toch is dat een minimum als we weten dat het elektriciteitsverbruik de komende jaren verder zal stijgen (door elektrische auto’s, warmtepompen voor woningen, enz.).
Tot slot rekent Europa ook op een verdubbeling van de jaarlijkse winst in energie-efficiëntie. Er wordt immers nog te veel energie verspild. Maar het verminderen van verliezen betekent ook het verminderen van het verbruik.
Het Europees Parlement heeft zojuist een plan goedgekeurd om het energieverbruik van de lidstaten te verminderen en er is elk jaar een reductie van 1,5% gepland voor alle lidstaten om tegen 2030 een reductie van 11,7% te bereiken.
Is dit allemaal realistisch? Dat valt af te wachten, want de overgang duurt in werkelijkheid altijd langer dan op papier. Voor het vervoer moet bijvoorbeeld serieus rekening worden gehouden met vrachtwagens, treinen en boten op waterstof, terwijl de bevolking ook beter moet worden aangemoedigd om over te schakelen op de elektrische auto via financiële prikkels, althans in België. Toch het lijkt onwaarschijnlijk dat er op 1 januari 2050 helemaal geen thermische auto’s meer op de weg zijn in Europa.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be