Overstappen naar elektromobiliteit betekent dat je veel routines moet veranderen, vergeleken met wat je bij auto’s – aangedreven door een klassieke verbrandingsmotor -gewend bent. Er zijn overigens véél veranderingen nodig.
Zo duurt het niet enkel langer om te ‘tanken’, je moet zorgdragen voor de batterij en je hoort oordeelkundig te rijden om het beloofde rijbereik te kunnen realiseren, enz.
Er zijn nog wel meer zaken waarop men moet letten, hoewel ze ogenschijnlijk banaal lijken. Dit is vooral het geval wanneer de stekker uit het stopcontact wordt getrokken terwijl de auto nog aan het laden is. De Duitse Automobielclub (ADAC) voert regelmatig tests uit op auto’s en hun technici hebben ontdekt dat wanneer de oplaadkabel abrupt wordt uitgetrokken, de stroomtoevoer niet (vooraf) wordt onderbroken, wat mogelijk leidt tot vonken en dat kan zelfs brand veroorzaken.
Niet aanbevolen
Het spreekt voor zich dat dergelijk gebruik niet wenselijk is, maar er zijn ook maar weinig gebruikers dit effectief zullen doen. De meeste EV-rijders zijn zich doorgaans bewust van de forse laadstroom die door de stekker wordt gevoerd gedurende het laden.
Advertentie – lees hieronder verder
Weet ook dat sommige oplaadpunten een vermogen kunnen leveren van 350 tot 400 kW. Dat wil niet zeggen dat er dergelijke stromen doorlopen wanneer de stekker wordt losgekoppeld.
Volgens ADAC is er één model in het bijzonder dat veel last heeft met dit probleem: de Ora Funky Cat. Dat is een elektrisch stadswagentje van het kaliber Fiat 500 of VW ID.3. Toegegeven, het model is weliswaar nog niet op de markt in ons land, maar de eerste tests hebben ernstige veiligheidsproblemen aan het licht gebracht.
Brandgeur?
De ADAC heeft geen systematisch probleem gedetecteerd, maar wel opgemerkt dat een spontane ontbranding net als een brandgeur niet uitgesloten is. Niet bepaald geruststellend.
Dit voorval is echter theoretisch, want in de praktijk zit de laadkabel vergrendeld in de wagen. Zelfs wanneer je de deuren van het voertuig ontgrendelt en je haalt de kabel niet meteen uit het laadcontact, zal deze al na 15 seconden automatisch opnieuw worden vergrendeld. Tenminste, die manier van werken is bij alle merken quasi standaard. Behalve dus bij het kleine Ora.
Welke voorzorgen moet ik nemen?
Hoewel dergelijke problemen zelden voorkomen, raadt ADAC zijn leden EV-rijders aan enkele voorzorgsmaatregelen in acht te nemen wanneer ze oplaadkabels manipuleren. Los van het feit dat het laadproces moet worden beëindigd via de smartphone of via het voertuig met de ontgrendelingsknop, is het ook raadzaam om enkele seconden te wachten voordat je de kabel effectief loskoppelt. Zo ben je zeker dat de laadstroom onderbroken is. Meestal is er ook een hoorbare “klik” die dit aangeeft. Handig om te weten…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be