Tenzij de situatie verandert – we zullen zien wat het resultaat van de onderhandelingen over synthetische brandstoffen in de komende maanden zal zijn – zouden auto’s met verbrandingsmotor, zowel benzine als diesel, maar ook hybrides, geleidelijk uit ons straatbeeld moeten verdwijnen. Vooral na 2035, wanneer het grootste deel van de markt zal zijn overgeschakeld op elektrische auto’s.
Weliswaar zullen thermische auto’s die vóór die datum zijn gekocht nog mogen rijden maar moeten we de realiteit onder ogen zien, want we vermoeden dat de autoriteiten er alles aan zullen doen om deze wagens uit het verkeer te halen. Zonder al te ver te willen gaan kunnen we ons voorstellen dat alleen auto’s met de norm Euro 6 en 7 (en misschien zelfs geen Euro 6) nog zullen mogen rondrijden. De andere zullen waarschijnlijk worden verboden, vooral in steden die steeds strengere maatregelen nemen om auto’s met verbrandingsmotor te weren. Dat is het geval in Antwerpen en Gent, waar ze vanaf 2031 al niet meer welkom zijn.
Synthetische brandstoffen de oplossing?
Om een gefundeerde mening te krijgen over de toekomst van verbrandingsmotoren klopte de krant Ouest-France aan bij António Pires da Cruz, hoofd van het programma brandstoffen bij IFP Énergies nouvelles. Volgens deze specialist zouden onze auto’s met verbrandingsmotor nog op synthetische brandstoffen kunnen rijden. Dit is wat Duitsland voorstelt om Europa zover te krijgen zodat het instemt met de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor na 2035, ook al zal de actieradius voor wie rijdt op deze brandstoffen waarschijnlijk kleiner worden. Er is ook de optie van bio-ethanol, maar niet in België waarvoor geen kader bestaat. De optie zou echter kunnen helpen om het thermische wagenpark koolstofvrij te maken.
Advertentie – lees hieronder verder
Het valt natuurlijk nog te bezien of het publiek in de nabije toekomst de voorkeur zal geven aan elektrische auto’s boven auto’s met verbrandingsmotor. En ook hier is het zeer moeilijk te zeggen. In ieder geval zal dit voor particulieren afhangen van de verkoopprijs van elektrische auto’s. De industrie belooft dat de prijzen veel toegankelijker zullen zijn of zelfs vergelijkbaar met die van auto’s met verbrandingsmotor. Mooie maar onbeschreven woorden. De oorlog in Oekraïne heeft bijvoorbeeld aangetoond dat het evenwicht zeer snel kan worden verstoord.
Massale export?
In ieder geval lijkt het nu al een gegeven dat een groot deel van onze verbrandingsauto’s naar ontwikkelingslanden zal worden geëxporteerd zoals nu al het geval is. Omdat de milieunormen niet overal en logischerwijs ook in de armste landen gelijkwaardig zijn, hebben de overheden andere prioriteiten dan de vergroening van hun nationale wagenpark. Bijgevolg zal het effect van de overschakeling op elektrische auto’s in onze landen op wereldniveau waarschijnlijk minimaal zijn, aangezien onze auto’s met verbrandingsmotor nog jaren, zo niet decennia, in deze landen zullen blijven gebruikt worden.
In ieder geval zal de overgang niet van vandaag op morgen plaatsvinden. Het zal enkele decennia duren, zoals Elon Musk zelf al zei. In België rijden er 6 miljoen personenwagens rond. Het is duidelijk dat het wagenpark niet snel vernieuwd zal worden. Daarom is het belangrijk om oplossingen te vinden voor de thermische auto’s die nog op de weg zullen zijn. Het gebruik van synthetische brandstoffen zou een oplossing kunnen zijn om de thermische vloot die zal blijven rijden, koolstofvrij te maken. Maar alleen als deze synthetische brandstoffen zelf emissieloos zijn.
Nogmaals, het is vooral de wetgever die in dit overgangsproces een rol kan spelen: wetgeving inzake synthetische brandstoffen, aankoopsubsidies of zelfs beperking van het verkeer van auto’s met verbrandingsmotor in bepaalde gebieden zijn allemaal hefbomen die kunnen worden geactiveerd om de overgang naar de elektrische auto te vergemakkelijken. Maar er is een politieke consensus nodig. En een echte visie. Dromen mag, niet?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be