Na een jaar 2025 met een spectaculaire daling van de prijzen (-17%), zit de oliemarkt in een onzekere fase. De strategie van de OPEC, de productie van de Amerikaanse schalieolie en de aangekondigde overschotten maken de kans groot dat de olieprijs in 2026 opnieuw zal dalen.
Energie - Pagina 4
Hoewel een vat ruwe olie al een tijdje rond de 64 dollar schommelt, zien Belgische automobilisten de brandstofprijzen maand na maand stijgen. De stijging bedraagt intussen al 7%. En toch is er geen sprake van een geopolitieke crisis die de markten op stelten zet. Hoe valt die stijging dan te verklaren?
Een veelgehoord kritiekpunt op elektrische auto’s is dat de productie van hun batterijen een forse uitstoot van broeikasgassen veroorzaakt. Daardoor rollen ze al met een stevige CO₂-achterstand uit de fabriek, vergeleken met wagens met een klassieke verbrandingsmotor. Een nieuwe studie legt bloot waar de angel zit.
Bidirectioneel laden – het terugleveren van stroom uit de batterij van je elektrische auto – geldt als veelbelovende technologie. Maar tast het de batterij aan? Volgens een nieuwe studie van de RWTH Aachen University is die vrees grotendeels ongegrond: bij slim gebruik is de impact verwaarloosbaar.
OPEC+ heeft aangekondigd dat het de olieproductie vanaf september weer verhoogt. Dat betekent dat de volumes terugkeren naar het niveau van 2023. Die beslissing kan de brandstofprijzen opnieuw doen dalen, al zou deze productieverhoging de laatste kunnen zijn voor een hele tijd. Het evenwicht tussen vraag en aanbod is immers bijzonder broos geworden. Wat mogen we verwachten?
In tijden van dure energie (ook al hebben we al erger meegemaakt), weet je soms niet meer wat je moet doen om de kosten te drukken. Maar er is een verrassende methode uit Duitsland om de uitgaven aan de pomp te verlagen. Ze wordt zelfs aanbevolen door de machtige automobielclub ADAC. Zo werkt deze weinig bekende, maar mogelijk erg lucratieve tip.
In Zwitserland reed een oldtimer dwars door de Alpen op benzine die niet uit de grond kwam, maar uit zonlicht. Het bedrijf Synhelion zit achter deze opvallende primeur. Maar is dit technologische huzarenstukje echt de sleutel tot schonere mobiliteit? Een blik op een veelbelovende oplossing die tegelijk briljant én beperkt is.
Noem het gerust een verrassing: de olieproducerende landen die samen OPEC+ vormen, kondigen aan dat ze hun productie al vanaf augustus 2025 sneller zullen verhogen. Deze opvallend assertieve zet heeft twee duidelijke doelen: geopolitieke controle en discipline afdwingen bij de leden van de organisatie.
Net nu de prijzen aan de pomp aan het dalen waren en zich leken te stabiliseren, doet de geopolitieke onrust in het Midden-Oosten de situatie opnieuw helemaal omslaan. De somberste scenario’s voorspellen een terugkeer van brandstofprijzen boven de 2 euro per liter… Maar is dat realistisch?