Economie

Energiecrisis: heeft de staat echt 382 miljoen euro aan accijnzen verloren in 2022?

De Belgische regering heeft ook offers moeten brengen tijdens de energiecrisis. Door in te stemmen met een forfaitaire verlaging van de accijnzen per liter benzine en diesel vanaf maart 2022, heeft de staat inderdaad grote belastinginkomsten misgelopen.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 22 feb. 2023 | Leestijd: 4 min

In de maand na de Russische invasie in Oekraïne stegen de energieprijzen tot ongekende niveaus. In ons land was de prijs van een liter brandstof regelmatig hoger dan 2 euro aan de pomp en dat heeft de regering ertoe gebracht enkele toegevingen te doen, vooral door de accijnzen forfaitair te verlagen (17,5 eurocent).

Dat gezegd hebbende, vragen we ons ook af of wat de overheid aan de ene kant geeft, ze niet terugneemt aan de andere kant. En dat is ook zo. Als we ons uitsluitend richten op accijnzen is er verlies: energieproducten (brandstof, gas en elektriciteit) brachten 4,965 miljard euro op terwijl het verdiende bedrag in 2021 5,077 miljard bedroeg. Maar de daling bedraagt eigenlijk 382 miljoen euro op brandstoffen aan de pomp alleen, omdat andere brandstoffen niet zijn beïnvloed, want daarvoor werd vooral de BTW verlaagd (zie hieronder). Dit verschil is voornamelijk te wijten aan deze befaamde korting volgens Brafco (de federatie van brandstofdistributeurs) waardoor automobilisten ongeveer 10 euro per volle tank van 50 liter konden verdienen.

Advertentie – lees hieronder verder

Een daling voor een stijging

Toch was deze Belgische staatssteun aan automobilisten tijdelijk en werden de accijnzen op het einde van het jaar verhoogd, met name door het positieve cliquetsysteem dat de belastingen verhoogde zodra de prijs onder de 1,7 euro/liter zakte. Daardoor profiteerden consumenten eigenlijk maar van de helft van het bedrag van de korting.

accises-02

Tijdens de herfst waren er talloze cliquetaanpassingen voor benzine, die terugkeerde naar het accijnsniveau van voor de oorlog in Oekraïne. Dit was echter minder het geval voor diesel, die duur bleef en slechts twee cliquetaanpassingen kende, meldt Brafco (de federatie van brandstofhandelaren) in Sud Presse. Daardoor is er nog steeds een accijnskorting voor diesel die momenteel 12,8 eurocent bedraagt.

Korting tot 31 maart 2023

De accijnsverlaging loopt in principe tot en met 31 maart 2023. En wellicht keert de staat daarna terug naar het systeem van voor de crisis. Toch moet het verlies van 382 miljoen euro voor de staat in perspectief worden geplaatst, omdat het ook wordt gecompenseerd door de verhoging van de BTW gezien de totale inflatie op alle producten. Noteer dat, hoewel de overheid de BTW-winsten per type product niet beschrijft, het jaar 2022 haar toch 35,78 miljard euro zal opbrengen, of … 2,37 miljard meer dan in 2021 en nog altijd 4,32 miljard meer dan in 2019. Ja, wat aan de ene kant werd verloren, komt dus aan de andere kant weer ruimschoots binnen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon