In de afgelopen anderhalf jaar (dus tijdens het post-Covid economisch herstel) en vooral sinds het begin van de oorlog in Oekraïne, zijn de energieprijzen over de hele wereld enorm gestegen. Bij ons, net als in onze buurlanden, hebben benzine en diesel recordniveaus aan de pomp gebroken, waarbij de kaap van 2 euro per liter vlot werd overschreden.
In deze context hebben de regeringen meestal ingegrepen om de koopkracht van hun bevolking te ondersteunen, en sommige meer dan anderen. Terwijl in België de overheidsinterventie beperkt bleef tot een forfaitaire verlaging van de accijnzen op een liter brandstof (-17,5 eurocent), waren de verlagingen in Frankrijk groter. Enerzijds met de verlaging door de regering Macron en anderzijds omdat de nationale oliemaatschappij TotalEnergies kortingen tot 20 eurocent per liter gaf. Natuurlijk was die aanpak niet echt bedoeld om automobilisten te helpen, maar eerder om druk uit te oefenen op de Franse staat om niet te beslissen om de superwinsten van oliemaatschappijen te belasten.
Dezelfde strategie in 2023
Het is duidelijk dat TotalEnergies de nieuwe oproep van president Macron heeft gehoord voor “een klein gebaar” om de nieuwe risico’s van exploderende prijzen aan de pomp te beperken als gevolg van spanningen op de markten en het verbod op de export van ruwe olie en Russische geraffineerde producten.
Daarom heeft TotalEnergies een plafond van maximaal 2 euro per liter aangekondigd, en dit voor heel 2023. Als de prijzen opnieuw zouden exploderen, zijn Franse automobilisten er dus zeker van dat ze nooit meer zullen betalen aan de pompen van dit merk. Patrick Pouyanné, CEO van TotalEnergies zei dat “de maatregel die we aankondigen geldt in 2023in alle stations, waar diesel en benzine niet meer zullen kosten dan 1,99 euro.”
Advertentie – lees hieronder verder
Dalende prijzen in België?
Volgens TotalEnergies zal deze maatregel direct ingaan, aangezien de prijzen vanaf 1 maart 2023 naar verwachting in 4 van de 10 stations zullen dalen. De kortingen die in 2022 in de stations van de groep werden toegekend hebben naar schatting 600 miljoen euro gekost, maar het is uiteraard nog onbekend wat de impact van dit nieuwe plafond zal zijn, omdat het zal afhangen van de evolutie van prijzen op de oliemarkten.
In wat in België? TotalEnergies heeft niets aangekondigd voor ons land en wellicht zal er ook niets gebeuren, zoals bij de vorige kortingen. TotalEnergies is een Franse groep en houdt zich daarom alleen bezig met haar belangen in Frankrijk. En zelfs al is de belasting van de superwinsten van oliemaatschappijen in de Kamer goedgekeurd – het zou de regering 4,7 miljard euro moeten opleveren – zal de houding van TotalEnergies waarschijnlijk niet veranderen. Tegen deze fiscale ingrepen hebben twee kleine Belgische oliedistributeurs (Gilops Group en Van Raak) beroep aangetekend bij het Grondwettelijk Hof om dit besluit te vernietigen.
In afwachting daarvan, heeft TotalEnergies dus geen interesse om actie te ondernemen. En mochten de prijzen opnieuw exploderen, dan is het zeker dat veel Belgen weer in Frankrijk gaan winkelen én tanken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be