Een tweedehandswagen kopen

Komt er eindelijk een Europese Car-Pass?

Dankzij de Car-Pass is de kilometerfraude met tweedehandswagens in België spectaculair gedaald. Toch wordt het systeem nog altijd niet op Europees niveau gebruikt. Voor staatssecretaris Alexia Bertrand is dit een prioriteit binnen het Belgische voorzitterschap.

Robin Van den Bogaert | Gepubliceerd op 26 mrt. 2024 | Leestijd: 7 min

Dat de Car-Pass werkt, staat buiten kijf. Dat bleek opnieuw op de voorstelling van het Car-Pass- jaarverslag tijdens AutoTechnica, de vakbeurs voor autoprofessionals. De vzw Car-Pass registreerde in 2023 meer dan 19 miljoen kilometerstanden. Zo kwamen 1.640 fraudegevallen aan het licht: 1.055 Belgische auto’s en 585 importauto’s. Vóór het kilometercertificaat bestond, waren dat er naar schatting 60.000 tot 100.000 per jaar. Een gigantische verbetering dus.

Half miljoen minder

Gemiddeld daalde de tellerstand ‘op mysterieuze wijze’ met bijna 70.000 km. De ergste van allemaal in 2023: een Mercedes E200 van bouwjaar 2002 met 257.881 km op de teller en een voorlaatste kilometerstand van 818.154 km. Maar liefst 560.273 km verschil. Ook een Mercedes V-Klasse en BMW 520d gingen boven het half miljoen ‘verdwenen’ kilometers.

Voorstellen aan Europa

In België heeft de Car-Pass zijn nut al lang bewezen. Alexia Bertrand (Open Vld), staatssecretaris voor Begroting en Consumentenbescherming, wil de Car-Pass ook op Europees niveau doorvoeren. Tijdens de eerste helft van 2024 is België voorzitter van de Europese Raad. Haar doel is om een akkoord met de andere lidstaten te bereiken tijdens de Raad van de Ministers van Consumentenzaken (18-19 april 2024).

“Het Car-Pass systeem wordt gepresenteerd als best practice, waarbij ik pleit voor een effectieve gegevenswisseling tussen de verschillende lidstaten. Het doel is om consumenten beter te informeren, te beschermen en grensoverschrijdende kilometerfraude aan te pakken”, aldus Alexia Bertrand. “België mag trots zijn op dit unieke systeem.”

Car-Pass

Groot economisch verlies

Kilometerfraude is een groot probleem, blijkt uit een studie van het Europees Parlement. Fraudegevallen variëren van 5 tot 12 procent bij nationale verkopen in Europa en 30 tot 50 procent bij grensoverschrijdende verkopen. Deze situatie leidt tot een geschat economisch verlies in de Europese Unie van 5,6 tot 9,6 miljard euro. De Car-Pass kan dus een changemaker zijn.

Samenwerking met Nederland

Met enkele landen werkt België vandaag al samen. In 2023, leverde Car-Pass 371.388 tellerstanden van in totaal 32.098 voertuigen aan Nederland, Slovakije en Letland. Hoe werkt dat precies? “Nederland heeft een centrale databank met kilometerstanden, net als België”, zegt Michel Peelman, CEO van Car-Pass. “Om een auto in België in te schrijven, moet die eerst naar de keuring. Op dat moment leveren wij een Car-Pass af, zoals bij elke keuring voor verkoop. We krijgen het signaal dat het een importkeuring is en dan sturen we in real time een vraag naar de server in Nederland. We vragen of het chassisnummer gekend is en of er data zijn. Zo ja, dan krijgen we de hele voertuighistoriek en wordt die op de Car-Pass geplaatst. Dat gebeurt ook omgekeerd met Belgische auto’s die naar Nederland gaan, waar ze in een RDW-keuringsstation gekeurd worden.”

Volgens Peelman heeft deze samenwerking een groot effect. “In 2016 zagen we dat 15 procent van de wagens uit Nederland in ons land bij de keuring binnenkwamen met een lagere kilometerstand. Vandaag is dat nog minder dan 2 procent.” Met Letland en Slowakije gebeurt de samenwerking op dezelfde manier. “Maar daar is het eenrichtingsverkeer. Als daar een Belgische wagen binnenkomt, vragen ze bij de eerste controle via het Eucaris-netwerk (een netwerk waarop alle DIV’s van Europa aangesloten zijn, n.v.d.r.) de kilometerstand bij ons op.”

Car-Pass

Waarop wacht Europa?

Je kunt je wel afvragen waarom het zo lang moet duren om een Europees systeem in te voeren. “Dat is niet helemaal duidelijk. Al in 2018 heeft het Europees Parlement een resolutie aangenomen met 91 procent van de stemmen – beter dan Poetin in Rusland – over de bestrijding van tellerfraude”, zegt Peelman. “Daarin wordt de Commissie opgeroepen om de lidstaten te verplichten om een wetgeving naar Belgisch-Nederland model in te voeren. Dat was op het einde van de legislatuur. Maar de nieuwe Europese Commissie heeft daar nauwelijks iets mee gedaan. Zij duwt de strijd tegen kilometerfraude in het hoekje van de richtlijn voor de autokeuring, wat volgens mij niet het juiste platform is. Pas na vier jaar voor het eerst de tellerstand noteren en dan om de een of twee jaar: dat is echt niet efficiënt.”

Blijkbaar wachten het directoraat-generaal Mobiliteit en Vervoer enerzijds en het directoraat-generaal Consumentenzaken op elkaar … en gebeurt er in de praktijk niets. “Het is onduidelijk waarom er zo weinig animo is, want dit is een dossier waar Europa zijn meerwaarde echt kan bewijzen en dat je gemakkelijk kunt ‘verkopen’ aan Jan Modaal. Iedereen begrijpt het probleem van tweedehandswagens die teruggedraaid worden.”

Nog enkele jaren geduld

Komt er dankzij Alexia Bertrand snel een oplossing? “Het zal afhangen van de conclusies van de Raad. Als dat geen te vaag compromis wordt, is er toch een sterk signaal. Dan ligt de bal na de verkiezingen in het kamp van de volgende Europese Commissie. Ik ben zeer blij dat staatssecretaris Bertrand alles doet wat ze op haar niveau kan. Het zal sowieso toch nog enkele jaren duren”, besluit Peelman.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel