Mobiliteit

30 procent minder auto’s in Brussel tegen 2030

In een interview maakten de Brusselse ministers van Mobiliteit en Leefmilieu de balans op van de evolutie van de mobiliteit in Brussel. Eén van hun doelstellingen is om het aantal auto’s in de hoofdstad met 30 procent terug te dringen tegen 2030.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 27 jun. 2022 | Leestijd: 7 min

De Brusselse minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) en minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) kwamen samen voor een interview met de krant La Capitale. Hierin vertellen ze over de uitrol van het laadnetwerk in de hoofdstad, maar ook over de doelstelling van hun Good Move-plan, namelijk het aantal auto’s in Brussel met 30 procent verminderen tegen 2030.

De twee groene ministers zijn zich goed bewust van de veranderingen in de nabije toekomst en dan vooral de elektrische auto’s die vanaf 2026 massaal zullen rijden op de boulevards van de hoofdstad. Vanaf dan zullen alleen elektrische bedrijfswagens nog fiscaal aftrekbaar zijn. De twee ministers geven aan dat het aantal laadpunten gestaag toeneemt: terwijl het er in januari 2021 nog maar 140 waren (openbare laadpunten op de weg), zijn er nu 337 en tegen eind 2022 zou hun aantal 600 moeten bedragen. Alain Maron is ervan overtuigd dat Brussel zijn achterstand op de andere Europese hoofdsteden snel zal inhalen.

Advertentie – lees hieronder verder

Het doel is trouwens om in 2035 11.000 laadpalen te bereiken, ofwel 22.000 laadpunten (want elke laadpaal bevat twee punten). In dat verband is distributienetbeheerder Sibelga het elektriciteitsnet aan het versterken, zodat het standhoudt. Alain Maron herinnert eraan dat niet alleen auto’s meer stroom nodig hebben, maar ook huishoudens die geleidelijk afstappen van gas of stookolie om over te schakelen op elektrische verwarming (warmtepompen).

Akkoord voor parkings

Elke Van den Brandt

Of het beoogde aantal publieke laadpalen gehaald zal worden, valt te betwijfelen. De wegen kunnen er wel mee uitgerust worden, maar dat lukt niet in de ondergrondse parkeergarages, waar de brandweer om veiligheidsredenen nog altijd verbiedt om laadpalen te plaatsen en elektrische wagens te parkeren. Ook daar wordt vooruitgang geboekt, zegt minister Elke Van den Brandt. Er is namelijk een akkoord bereikt met de DBDMH (de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp, de brandweer dus). Het zal mogelijk zijn om laadpalen te plaatsen in parkeergarages, maar het zullen geen snelladers zijn, terwijl ook een noodstopknop bij de ingang van de parkeergarage verplicht wordt om bij een brand de stroom af te sluiten.

En hoe zit het met de energieproductie? Die vraag ontwijken Elke Van den Brandt en Alain Maron door erop te wijzen dat het een federale en geen regionale verantwoordelijkheid is. Volgens hen is alles echter klaar (federaal heeft collega Tinne Van der Straeten van Groen de leiding) en moeten we snel afstappen van de fossiele brandstoffen om energie-onafhankelijker te worden en de uitstoot te verminderen. Hetzelfde geldt voor de recyclage van batterijen: dat is een Europese taak. Een beetje verrassend, want Wallonië heeft bijvoorbeeld het initiatief genomen om een ​​recyclageketen op te zetten. We nemen aan (of hopen toch) dat deze nieuwe recyclagekringloop de hoeveelheid gebruikte batterijen uit Brussel zal kunnen verwerken.

30 procent minder auto’s

Elke Van den Brandt herhaalde haar doel om het aantal auto’s in Brussel te verminderen. Voor de minister is dit essentieel om de leefbaarheid te garanderen, net als schonere lucht om in te ademen. De doelstelling is dus om tegen 2030 een vermindering van 30 procent te realiseren, wat eerder de bovengrens is van het Good Move-plan (dat een daling tussen 24 en 30 procent aanbeveelt).

Gagner à la loterie en respectant les limites de vitesses ? Cette idée fait son chemin en Belgique

De twee ministers willen hieraan vasthouden, maar preciseren dat de vermindering van het aantal auto’s verschilt van buurt tot buurt. De deadline van 2030 is waarschijnlijk niet toevallig gekozen, want net dan moet ook het Gewestelijk ExpresNet bijna afgewerkt zijn. Zo zouden pendelaars een alternatief krijgen voor de auto. Toch zal er nog enige vertraging zijn, want volgens Georges Gilkinet (Ecolo), federaal minister van Mobiliteit, moeten we nog tot 2040 wachten vooraleer er elk kwartier een trein rijdt. Dat is nog lang …

Zeker geen steun 

De twee ministers nemen ook een standpunt in tegenover mogelijke steun voor de aankoop van een elektrische auto, want het spreekt voor zich dat die modellen niet voor iedereen betaalbaar zijn, verre van zelfs. Volgens Elke Van den Brandt en Alain Maron kan er geen sprake zijn van subsidies voor de elektrische auto, want alle studies zouden volgens hen aantonen dat een elektrische auto over vijf à tien jaar even duur is als een auto met verbrandingsmotor. Ze denken dat de prijs van batterijen de komende jaren drastisch zal dalen. Prima, alleen lijken onze ministers de huidige geopolitieke realiteit te negeren: de hoge inflatie en de blijvende tekorten aan grondstoffen. Het mag duidelijk zijn dat deze schaarste niet tot lagere prijzen zal leiden, wel integendeel.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon