‘Criminelen’ of ‘wegpiraten’, zo worden die hardleerse bestuurders door de meerderheid beschouwd. Een situatie die duidelijk wordt versterkt door de tragedie die zich onlangs voordeed in Strépy-Bracquegnies waar 6 mensen stierven in de marge van het carnaval.
Die zaak zorgt in het hele land voor verontwaardiging en ze laat ook zien hoe het rechtssysteem soms tekortschiet tegenover bestuurders, en erger het gebrek aan middelen voor de behandeling van recidivisten.
Volgens de minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), heeft de overheid veel werk voor de boeg om dat gevaarlijk gedrag te veranderen. Volgens de minister liggen er op dit moment veel pistes op tafel om dingen te kunnen verbeteren en het doel van nul verkeersdoden in 2050 (All for zero) te bereiken. Al zal niet iedereen daarmee tevreden zijn.
Eerst opleiding
Voor de minister moet prioriteit worden gegeven aan de opleiding van bestuurders en in het bijzonder voor recidivisten. “Studies tonen aan dat sancties een effect kunnen hebben, maar het is vooral de opleiding en het bewustzijn dat ermee verbonden is die het gedrag permanent veranderen,” vertelde Georges Gilkinet aan Sud Info.
Advertentie – lees hieronder verder
Hij voegde eraan toe: “We kunnen niet zomaar zeggen dat het voldoende is om een boete te betalen of een tijdelijke intrekking van het rijbewijs op te leggen met de verplichting om het examen opnieuw af te leggen. We hebben echt een traject nodig dat gericht is op bewustwording, bijvoorbeeld door geconfronteerd te worden met de tragische realiteit van de slachtoffers van een verkeersongeval en de fysieke of psychologische gevolgen waarmee ze de rest van hun dagen zullen moeten leven.”
Momenteel is die vorming echter niet verplicht en in de rechtbank hebben overtreders de keuze om de boete te betalen of de opleiding te volgen. Verrassend genoeg kiezen sommigen ervoor om het eerste te doen. Er moet ook iets veranderen voor wie de kosten van de vorming betaalt, want momenteel is dat justitie (terwijl dit voor rekening van de wegpiraat zou moeten zijn).
De invoering van een rijbewijs met punten?
Het idee van het rijbewijs met punten zoals in Frankrijk is vaak genoemd. En logischerwijs ligt het weer op tafel. Het wordt nu gesteund door de Kamerleden van CD&V en Vooruit.
Noteer dat dit voorstel werd opgenomen in de algemene beleidsverklaring van Vincent Van Quickenborne (Open Vld), die echter nog niet terugkwam op dit punt. De minister pleit eerder voor de oprichting van het befaamde nationaal parket voor verkeersveiligheid, waarvan de oprichting in december 2021 in de Kamer is gestemd.
Toch blijft het idee van het rijbewijs met punten meer dan ooit op tafel liggen. De minister van Verkeersveiligheid heeft VIAS inderdaad gevraagd om een studie naar de situatie in de buurlanden.
“Dit onderzoek wordt nu afgerond,” vertelde hij aan Sud Presse. “We hebben al elementen van de conclusie ontvangen. We zien de positieve effecten van het rijbewijs met punten, maar die zijn beperkt in de tijd.”
Maar wat betekent dit? Wellicht dat de deur naar het rijbewijs met punten in België nog openstaat en het afwachten blijft om te zien wat de regering beslist naar aanleiding van de conclusies van de VIAS-studie. Het is in ieder geval zeker dat het project steeds meer steun krijgt van de verschillende politieke fracties.
En de verplichte snelheidsbegrenzer?
Een ander monster van Loch Ness in de beperking van de snelheid op onze wegen via de invoering van een snelheidsbegrenzer. De Europese Commissie maakt deze automatische snelheidsbegrenzer vanaf juli 2022 trouwens al verplicht in alle nieuwe auto’s.
Het systeem detecteert de snelheidsbeperkingen en waarschuwt de bestuurder met geluids- en lichtsignalen, of verlaagt zelfs de snelheid zelf als er geen reactie is. Wel blijft dit apparaat steeds desactiveerbaar.
Georges Gilkinet vindt het idee echter niet interessant, omdat deze snelheidsbegrenzers nog problemen kennen en een aantal fouten maken, waardoor de signalisatie verkeerd wordt geïnterpreteerd. Andere technologieën bestaan al, zoals starten na een alcoholtest, maar ook dit is momenteel een oplossing die wordt opgelegd door een rechter…
Strengere sancties en definitieve intrekking rijbewijs
Natuurlijk pleiten sommige politici ook voor hardere maatregelen en strengere sancties. Bij Les Engagés (ex-CDh) voert men bijvoorbeeld campagne voor de definitieve intrekking van het rijbewijs of zelfs de definitieve inbeslagname van voertuigen.
Maar is dit realistisch? Duidelijk is dat men preventiever moet handelen, met name door beter gebruik te maken van de sociale netwerken, die zeer vroege aanduidingen geven van ongepast rijgedrag. Met een betere preventie, een betere opvolging en intensere vormingen zouden we al veel kunnen bereiken…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be