Hebben de Brusselaars genoeg van de elektrische steps? Je zou denken van wel, volgens een onderzoek van Cyclomedia, een Nederlands bedrijf dat gespecialiseerd is in 360°-fotografie van de publieke ruimte. Elk jaar publiceert het bedrijf zijn Urban Safety Road Index (in dit geval van 2023), die steden rangschikt volgens hun gevoel van verkeersveiligheid. In totaal werden 7.515 mensen ondervraagd in 25 grote steden in Europa.
Uit de resultaten blijkt dat mensen in Tallinn en Oslo zich het veiligst voelen in de publieke ruimte (87 procent). Istanbul geeft dan weer een volledig tegenovergestelde indruk: 78 procent van de respondenten zegt zich daar onveilig te voelen op straat.
Brussel en Antwerpen
Ook Belgische steden als Brussel en Antwerpen werden onder de loep genomen. In Brussel blijkt dat meer dan de helft van de inwoners zich onveilig voelt door deelvoertuigen voor zachte mobiliteit. In die mate zelfs dat de Brusselaars willen dat die verdwijnen. Concreet geeft 31 procent van de respondenten in Brussel toe zich onveilig te voelen buiten. Dat is iets beter dan in Antwerpen, waar het fenomeen nog erger lijkt: 34 procent. Meer dan 60 procent van de respondenten in onze hoofdstad raadt mensen af om naar de stad te verhuizen, als je rekening houdt met de verkeersveiligheid.
Advertentie – lees hieronder verder
Het gevoel tegenover deelsteps is eerder negatief. 64 procent van de Brusselaars wijt de stijging van het aantal ongevallen aan de elektrische deelvoertuigen zoals steps maar ook deelfietsen. Nog opmerkelijker is dat meer dan de helft van de Brusselaars (54 procent) zelfs vindt dat de autoriteiten van de hoofdstad het voorbeeld van Parijs moeten volgen en deze vervoersmiddelen helemaal moeten verbieden.
Ook kritiek op wegen
Het onveiligheidsgevoel heeft niet alleen te maken met het gebruik van zachte mobiliteitsmiddelen. De Brusselaars wijzen ook op de slechte staat van de wegen die “tot gevaarlijke verkeerssituaties kan leiden” (60 procent) en op de gebrekkige straatverlichting (41 procent). De ondervraagden zien op meerdere gebieden ruimte voor verbetering: een betere segmentering van het verkeer, meer (en betere) fietspaden en betere wegmarkeringen om de zones voor auto’s, fietsen enzovoort duidelijker af te bakenen.
Er vallen nog meer lessen te trekken uit het Cyclomedia-onderzoek, al zijn de resultaten soms tegenstrijdig. Zo zou een derde van de respondenten de fiets niet meer gebruiken als helmdracht verplicht wordt (ook al klagen ze over de veiligheid). Tot slot zei meer dan 20 procent van de respondenten dat een volledig alcoholverbod de verkeersveiligheid niet zou verbeteren…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be