Mobiliteit

Minder dan 2% van buitenlanders betaalt boetes in Brussel

Slechts weinig buitenlandse automobilisten betalen de parkeerboetes die ze oplopen in Brussel. Uit cijfers blijkt dat maar minder dan 2 procent de betalingsverplichting nakomt. De Fransen en de Nederlanders vormen een uitzondering, want met die landen is er een overeenkomst om transparant te zijn.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 14 jul. 2022 | Leestijd: 4 min

Betrapt worden op onbetaald parkeren is nooit prettig, ook als je op reis bent in het buitenland. Het verpest de vakantie en de professionele of persoonlijke verplaatsing. Terwijl Belgen vaak ‘uitgenodigd’ worden om hun schuld in te lossen, blijkt dat minder het geval bij buitenlandse automobilisten die op ons grondgebied betrapt worden. In Brussel bijvoorbeeld, waar minder dan 2 procent van de boetes aan buitenlanders betaald wordt.

Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) kreeg onlangs vragen over dit onderwerp en bevestigt dat “het betalingspercentage bij buitenlandse nummerplaten veel lager ligt dan bij Belgische nummerplaten”. Parking.brussels geeft aan dat de betalingsgraad amper 2 procent bedraagt, terwijl dit 70 procent is voor Belgen die in Frankrijk en Nederland betrapt worden op dezelfde overtreding.

Advertentie – lees hieronder verder

600.000 euro opbrengsten verloren

De vraag is hoe het komt dat het betalingspercentage zo laag is. Zijn er onvoldoende middelen? Blijkbaar zou het inningsbureau dat verantwoordelijk is voor het parkeren in Brussel samenwerken met een gerechtsdeurwaarderskantoor. De resultaten zijn echter ondermaats door het grote aantal internationale systemen, met soms zeer omslachtige procedures. Of toch te dure procedures, zo vermoeden we.

In Sint-Joost-ten-Node bijvoorbeeld is het verlies voor de gemeenschap enorm: het gaat over meer dan 600.000 euro aan onbetaalde parkeerboetes door buitenlanders. Alleen bij automobilisten uit Frankrijk en Nederland, landen waarmee afspraken bestaan, zouden de boetes correct geïnd worden. Parking.brussels geeft ook aan dat evenveel Fransen en Nederlanders hun boetes betalen als Belgen.

Het probleem verergert

Bovendien zou de situatie nog aan het verslechteren zijn. Daarom heeft parking.brussels besloten om wielklemmen te plaatsen en voertuigen die in overtreding zijn te blokkeren. Maar om wielklemmen te mogen plaatsen, is toestemming van de gemeentes nodig en die is er nog niet.

no parking

De gemeente Sint-Joost, die niet samenwerkt met parking.brussels, heeft besloten om zelf wielklemmen te plaatsen op auto’s van overtreders. Dat gebeurt na de zomervakantie. Volgens de gemeentelijke autoriteiten zijn de wanbetalers niet zozeer toeristen of bezoekers, maar eerder buitenlandse automobilisten die in België wonen en een auto gebruiken die nog altijd in het buitenland geregistreerd staat om de parkeertarieven te ontwijken en eventueel ook autobelastingen en lage-emissiezones.

Volgens de autoriteiten groeit het fenomeen… Jammer, want elke buitenlander die in België woont, moet zijn voertuig op ons grondgebied opnieuw inschrijven, precies om deze situatie te vermijden. De wet bepaalt dat een buitenlander die in België verblijft, een in het buitenland geregistreerde auto kan gebruiken, maar slechts voor een periode van maximaal één maand.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon