UPDATE 18/03: Elektrische step in België: dit zijn de nieuwe regels
Elektrische steps zijn extreem populair geworden. Da’s op zich niet zo vreemd, want het zijn praktische en betaalbare vervoermiddelen die geen grote inspanningen vereisen. Maar ze zorgen ook voor polemiek. Omdat ze overal in steden rondslingeren bijvoorbeeld (vooral deelsteps), maar ook omdat ze niet zonder gevaar zijn.
Gek genoeg is verkeerswetgeving vandaag uiterst onvolledig wat e-steps betreft. De wet onderscheidt de meeste vervoermiddelen namelijk op grond van hun snelheid: gaat het ding minder dan 25 km/u, dan wordt zijn bestuurder als een voetganger bestempeld en gaat hij harder dan spreken we zogezegd over een fietser. Een beetje kortzichtig uiteraard, vooral in vergelijking met de buurlanden die niet hebben getalmd om een deftige wetgeving terzake op te stellen.
Tot 25 km/u?
België is dus – alweer – bijzonder slecht voorbereid en een herziening van het verkeersreglement is zeer noodzakelijk. Dit is trouwens één van de weinige Europese landen waar elektrische steps 25 km/u mogen rijden, terwijl elders (Duitsland, Italië enz.) tot 20 km/u is toegestaan.
Advertentie – lees hieronder verder
Hetzelfde geldt voor het vermogen van e-steps. Dat is in landen als Frankrijk en Duitsland wettelijk geregeld, in tegenstelling tot bij ons. Bovendien geldt er hier geen verbod om op voetpaden te rijden, terwijl dit in veel andere EU-landen – om voor de hand liggende veiligheidsredenen – wel verboden is. Kortom, de overheid neemt geen veiligheidsverhogende maatregelen, terwijl men er wel alles aan doet om de snelheid van personenwagens naar beneden te krijgen.
Binnenkort goed nieuws?
In een interview tijdens het programma Le Scan op de RTBF erkende Georges Gilkinet (Ecolo), minister van Mobiliteit, de rechtsonzekerheid in verband met elektrische steps. Een van zijn doelstellingen zou zijn om nog dit jaar met een regelgeving op de proppen te komen. Op nationale schaal, nota bene.
Er zij aan herinnerd dat deze rechtsonzekerheid ten dele verantwoordelijk is voor de sterke stijging van het aantal ongevallen met elektrische steps. Er werd wat dat betreft een drievoudiging (!) geteld de afgelopen 18 maanden. Het spreekt voor zich dat de situatie anders had geweest, moesten er duidelijke regels zijn.
En ook…
De ene elektrische step is de andere niet. Er bestaan veel technische verschillen tussen steps, wat leidt tot zeer ongelijke (rem)prestaties. Ook dat moet in een wettelijk kader gegoten worden. En dan hebben we het nog niet over tuning van elektrische steps gehad. Sommige exemplaren halen snelheden van meer dan 100 km/u, wat natuurlijk extreem onveilig is en dodelijke gevolgen kan hebben.
Gebeurt er met zo’n step een ongeval, is dat momenteel een serieuze kluif voor de familiale verzekering van de bestuurder, want een step moet net zoals een fiets niet worden verzekerd. Nog zoveel knopen om door te hakken…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be