Zachte mobiliteit is overal om ons heen en blijft zich ontwikkelen. ‘Zachte mobiliteit’ betekent dat je het openbaar vervoer neemt en kiest voor de fiets, de step, de speedpedelec (elektrische fiets die 45 km/u rijdt), de monowheel enzovoort. Deze vervoersmiddelen zijn wellicht de oplossingen van de toekomst voor korte verplaatsingen, maar vaak is het onduidelijk wat ze nu echt kosten na de aankoop. De aankoopkosten zelf liggen soms ook al hoog, kijk maar naar een elektrische fiets (1.000 tot 5.000 euro, afhankelijk van het model) of een monowheel (minstens 1.000 euro), om maar enkele voorbeelden te noemen.
Zodra je zo’n elektrisch vervoermiddel voor zachte mobiliteit in huis hebt gehaald, moet je het natuurlijk ook opladen om het te kunnen gebruiken. Je kunt je dan ook afvragen of het wel de moeite waard is, vooral omdat de elektriciteitsprijzen sinds september 2021 enorm gestegen zijn. De prijs per kWh wordt ook beïnvloed door de gasprijs omdat 24 procent van de elektriciteit op het Belgische net geproduceerd wordt met gascentrales. De gasprijs is sinds september 2021 met 150 procent gestegen, terwijl elektriciteit 50 procent duurder werd. Dat mag je niet over het hoofd zien.
Hoe bereken je het verbruik?
De energie die geïnjecteerd wordt in fietsen of steps hangt af van drie factoren: de spanning (volt), de autonomie van de batterij (ampère-uur) en de elektriciteitsprijs (euro/kWh). Met deze drie gegevens kun je de laadkosten berekenen. De spanning (volt) en ampère-uren (Ah) worden op toestel aangegeven, terwijl de prijs van een kWh op de factuur van je elektriciteitsleverancier staat.
Advertentie – lees hieronder verder
Concreet verbruikt een gemiddelde elektrische fiets ongeveer 500 Wh, wat het equivalent is van 0,5 kWh. Dat moet je vermenigvuldigen met de prijs van een kWh elektriciteit of 0,30 euro (de meest gunstige prijs vandaag). Die berekening levert 0,15 euro op voor een laadbeurt. Natuurlijk is dat bij een step met een actieradius van 30 km iets minder. Daarna volstaat het om de kosten van een laadbeurt te vermenigvuldigen met het aantal gebruiksdagen: 27 euro voor 180 gebruiksdagen per jaar en bijna 55 euro als je je elke dag van het jaar verplaatst.
De krant La Dernière Heure maakte een vergelijking. Terwijl een elektrische fiets 27 euro kost voor 180 gebruiksdagen per jaar, kost een speedpedelec (45 km/u) rond de 50 euro en een elektrische step circa 20 euro. Zo kun je je verplaatsingsbudget aanzienlijk verminderen in vergelijking met een auto of tweewieler met verbrandingsmotor. Maar dan moet het natuurlijk wel praktisch haalbaar zijn voor de gebruiker.
De gemiddelde autokosten per maand worden vandaag geschat op 500 euro. Dat bedrag omvat de aankoop, de verzekering, het onderhoud en de brandstof. Pas je dit principe toe op het bezit van een fiets, dan kom je uit op 15 euro per maand voor de basismodellen en 50 euro per maand voor de krachtigere, meer gesofisticeerde modellen.
Natuurlijk varieert het gebruik van persoon tot persoon en kun je ook verschillende vervoersmodi afwisselen, bijvoorbeeld door in de zomer weinig met de auto te rijden en vaker op de fiets te kruipen. Volgens de studie van La Dernière Heure kun je de maandelijkse autokosten verminderen met 150 euro door zes maanden de fiets te gebruiken. In deze tijden van stijgende inflatie kan het dus interessant zijn om de verschillende opties nauwgezet te overwegen. Bovendien is het goed voor je gezondheid om je te verplaatsen met de fiets of een andere vervoersmiddel voor zachte mobiliteit.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be