Sinds 1 januari 2023 is de technische keuring verplicht voor motorfietsen van 125 cm3 en meer, evenals elektrische motorfietsen vanaf 11 kW. Maar alleen bij wederverkoop, na een ongeval of een specifiek verzoek van de politie in geval van twijfel over de conformiteit van een voertuig. Het gaat dus vooral om de bescherming van de consument-koper, maar ook om na te gaan of de herstellingen na een schadegeval goed zijn uitgevoerd.
Sinds de invoering van dit systeem lijken afkeuringen en toekenningen van rode kaarten bijzonder talrijk te zijn. In Wallonië wordt geschat dat ongeveer 30% van de aangeboden voertuigen wordt geweigerd, terwijl in Vlaanderen 20% buist. Dit is natuurlijk veel en bij de technische controle wordt aangegeven dat dit hoge percentage afkeuringen bewijst dat het tijd was om dit systeem in te stellen.
Boze motorrijders
Het is duidelijk dat de motorrijders de afkeuringen op de technische controle niet met hetzelfde oog zien en het systeem afkeuren, met het argument dat het weer een nieuwe manier is om geld in de schatkist van de staat te brengen. Sommige door de media geïnterviewde motorrijders gaan nog verder in hun analyse en wijzen op de incompetentie van de technische controleurs. Een standpunt dat de AutoSécurité Groep weerlegt, die beweert dat alle agenten van de motorcontrole zelf motorrijders zijn en dat ze een specifieke opleiding hebben gekregen.
Advertentie – lees hieronder verder
De tegenstanders van de technische controle, beweren ook dat het weigeren van veel motorfietsen niets meer is dan een strategie om ten onrechte het belang van deze nieuwe controle aan te tonen. Een aanval waarop AutoSécurité opnieuw reageert door erop te wijzen dat de weigeringen vooral gelinkt zijn aan ernstige technische mankementen, zoals kale banden, versleten remmen of olielekken…
Duidelijk belang
De Federatie van Belgische Motorrijders (Fedemot) is van mening dat de invoering van deze technische keuring niet nutteloos is, omdat het garanties biedt aan de koper. Maar dit ontmoedigt de tegenstanders niet die zich in Wallonië op een Facebookpagina hebben verzameld en eraan herinneren dat technische mankementen aan de basis liggen van slechts 0,3 tot 0,5% van de ongevallen met letsel of overlijden.
Diezelfde tegenstanders geven ook aan dat sommige weigeringen onterecht zijn, omdat ze niet gebaseerd zijn op technische problemen zoals AutoSécurité beweert. Dit is bijvoorbeeld het geval voor verkeerd geplaatste kentekens of een uitlaatgeluid dat de norm overschrijdt die voor de machine is voorgeschreven (en die specifiek is voor elk model, omdat er geen limiet als zodanig is, en het allemaal afhangt van de homologatie).
Dit is eigenlijk geen verrassing, omdat de verkeerde positionering van de platen meestal bedoeld is om aan controles te ontsnappen, terwijl de aangepaste uitlaten geluidsoverlast veroorzaakt die soms zeer schadelijk is voor omwonenden. Aan de andere kant zouden sommige motorfietsen worden geweigerd vanwege esthetische aanpassingen. Dit is bijvoorbeeld het geval voor specifieke richtingaanwijzers waarop de vermelding “CE” niet altijd is aangebracht. Blijkbaar zouden sommige onderdelen in het buitenland gehomologeerd zijn, maar niet erkend in België.
En onder 125 cm3?
Tegenstanders van technische controle hekelen ook een verschil in regime en dus een zekere onrechtvaardigheid: waarom worden motorfietsen vanaf 125 cm3 gekeurd en andere niet? Er zijn inderdaad ook nog scooters en bromfietsen. Toegegeven, ze rijden langzamer, maar vele aanpassingen aan deze machines zijn net gericht om sneller te rijden, wat een reëel risico vormt voor de verkeersveiligheid.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be