De McLaren W1 zet een nieuwe standaard in de wereld van de hypercars dankzij zijn ongezien vermogen. Het hart van deze machine bestaat uit een 4.0 V8-benzinemotor met dubbele turbo en 904 pk, een straffe prestatie voor een verbrandingsmotor. De verhouding tussen het vermogen en de cilinderinhoud is indrukwekkend: 226 pk per liter, een prestatie die McLaren nog nooit eerder heeft neergezet. Daarbij komt ook een elektromotor die nog eens 337 pk levert, goed voor een totaal van 1.241 pk en 1.353 Nm koppel.
Met deze cijfers accelereert de W1 in minder dan drie seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 350 km/u. Ondanks zijn spectaculaire prestaties is de W1 niet bedoeld om snelheidsrecords te breken, maar wel om een ongeëvenaarde rijbeleving te bieden dankzij de optimalisatie van zijn technologieën en aerodynamica.
Hybride technologie en lichtheid
Hybride technologie staat vaak synoniem voor een hoger gewicht, maar de McLaren W1 gaat tegen deze trend in. Zijn E-Module, die een elektromotor en een batterij van 1,4 kWh combineert, weegt maar 19 kg. Met dit systeem kan de hypercar ongeveer 2,5 km rijden in 100% elektrische modus, net als elke andere hybride voor het grote publiek die zichzelf oplaadt. De W1 is geen plug-inhybride, waardoor het totale gewicht slechts 1.398 kg bedraagt, vergelijkbaar met een compacte auto zoals de Volkswagen Golf.
Advertentie – lees hieronder verder
De transmissie wordt verzekerd door een achttrapsautomaat, die al het vermogen alleen naar de achterwielen stuurt. Geen vierwielaandrijving dus. De W1 is echter uitgerust met een elektronisch differentieel, waarover nog niet veel bekend is (we zoeken het nog uit).
Goede aerodynamica
De McLaren W1 is ook zeer gestroomlijnd. Zijn speciaal ontwikkeld zelfdragende koetswerk (Aerocell) is ontworpen om de efficiëntie bij hoge snelheden te maximaliseren. Ingenieurs hebben meer dan 350 uren in de windtunnel doorgebracht om elk detail te verfijnen. Ze hebben hiervoor meer dan 5.000 verschillende aerodynamische punten getest.
Achteraan zorgt een Active Long Tail-spoiler, geïnspireerd op de racemodellen van McLaren, voor meer luchtweerstand en downforce. In de Race-modus genereert de configuratie bijvoorbeeld tot 1.000 kg aerodynamische downforce, met een verdeling van 350 kg aan de voorkant en 650 kg aan de achterkant. Bovendien brengt een op het dak gemonteerde luchtstroomomvormer frisse lucht naar de motor, een functie die nog nooit eerder vertoond is in een voor de weg bestemde McLaren. En bij hard remmen werkt de lange achterspoiler, die tot 30 cm kan uitschuiven, als een luchtrem.
Totale controle?
Onder het prachtige koetswerk van de W1 schuilt Race Active Chassis Control III, een systeem waarmee je het gedrag van het chassis kunt configureren in drie standen: Comfort, Sport en Race. Hierdoor kunnen je verschillende rijstijlen hanteren, aangepast aan alledaagse ritten of circuitsessies.
De W1 is uitgerust met koolstof-keramische remmen. Vooraan hebben de remklauwen zes zuigers, achteraan vier. Het duurt slechts 28 m om dit racemonster tot stilstand te brengen Van 100 naar 0 km/u. De Pirelli P Zero Trofeo RS-banden zijn speciaal ontworpen voor extreem gebruik. Maar voor dagelijks gebruik biedt McLaren ook traditionelere banden en winterbanden voor koud weer. Maar het valt nog te bezien of klanten hun auto het hele jaar door zullen gebruiken…
Topprijs voor topprestaties
Binnenin heeft de McLaren W1 niet ingeboet op technologie. Je vindt er een aanraakscherm van 8 duim dat compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto, evenals verschillende USB-poorten. Dat lijkt misschien gewoon, maar is echt zeldzaam voor een hypercar. Toegang tot het interieur krijg je via de prachtige Anhedral Doors. McLaren zal slechts 399 exemplaren van de W1 bouwen. Zoals gewoonlijk zijn ze trouwens al allemaal verkocht. De prijs van de McLaren W1 begint bij ongeveer 1,9 miljoen euro, een bedrag dat zijn unieke karakter weerspiegelt. Maar die prijs kan nog hoger oplopen door personalisatie.
De W1 treedt in de voetsporen van de P1 (2013-2015), maar ook van de fabelachtige F1. Deze nieuwe hypercar houdt het wel op twee klassieke zetels en heeft dus geen centrale positie voor de bestuurder. Maar dat maakt niet uit, het is leuk om te zien dat de passie voor autorijden voortleeft.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be