Nieuwe technologie

Technotest: zonder handen met de Tesla Model S

We namen een Tesla Model S voorzien met het semi-autonome systeem mee op sleeptouw. We gebruikten deze zogeheten AutoPilot gedurende enkele honderden kilometers en het is zonder meer verbluffend… Tesla heeft voor de Model S een toepassing met updates die men vanop afstand kan doorvoeren. Zo kan men de wagen continu kan laten evolueren. Vanaf de softwareversie 7.0 was hij in staat om semi-autonoom te rijden en dit AutoPilot-systeem is beschikbaar op alle Tesla’s vanaf september 2014. De versie 7.1 voegt daar vandaag ook nog een volledig zelfsturend parkeersysteem aan toe. Die laatste functie werd Summon gedoopt.

Nicolas Joannès Nicolas Joannès | Gepubliceerd op 7 apr. 2016 | Leestijd: 4 min

Dankzij verschillende radars en camera’s kan de AutoPilot de controle over de Model S overnemen. Dat is weliswaar slechts onder bepaalde omstandigheden mogelijk zoals snelle op rijstroken en uiteraard op de snelweg. Noem het een van de eerste stappen naar een volledig autonoom rijdende auto.

Semi-autonoom

Advertentie – lees hieronder verder

Eens de Tesla op een geschikte rijstrook rijdt, kan de bestuurder het systeem inschakelen. Je schakelt eerst de snelheidsregelaar in door de hendel aan te tikken. Als je de hendel voor een tweede keer aantikt, activeer je de semi-autonome rijmodus. Hoewel het systeem de bestuurder adviseert om de handen op het stuur te houden omwille van veiligheidsredenen, is het ook mogelijk om het stuur los te laten en het sturen aan de auto over te laten.

Op het grote scherm dat de tellers vervangt, kan de bestuurder de details bekijken van hoe de wagen zijn omgeving analyseert aan de hand van de camera- en radardata. De auto wordt centraal op de rijstrook voorgesteld en je ziet de verschillende voertuigen die zich rond de wagen bevinden. Er wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen auto’s, vrachtwagens en motorfietsen. De positionering van deze weggebruikers binnen de rijstroken is bijzonder accuraat, wat een grote geruststelling is voor de bestuurder.

Koudwatervrees

De eerste keer dat je de volledige controle van de auto uit handen geeft, heb je klamme handen en het vergt aanvankelijk enige gewenning. Naarmate de kilometers wegtikken, merk je echter dat de Tesla perfect in staat is om vloeiend te rijden en zich zelfs beter van zijn taak kwijt dan sommige bestuurders. Hij heeft ook geen moeite om bochten juist in te schatten. De Model S anticipeert bovendien prima op voorliggers: hij vertraagt vlot, op voorwaarde dat ze niet op het allerlaatste moment voor de wagen invoegen.

Wanneer je de richtingaanwijzer bedient, kan de Model S ook zelfs van rijstrook veranderen nadat hij de situatie gedurende enkele seconden heeft geanalyseerd. Buiten de snelweg zijn er nauwelijks momenten dat je het stuur moet overnemen. Behalve dan bij wegenwerken of slechte weersomstandigheden.

Parkeren met de smartphone

De kers op de taart is het parkeersysteem. Je kan de Model S via je smartphone in de garage rijden zonder dat de bestuurder in de wagen zit. Deze technologie, die we ook al op de BMW 7-Reeks zagen, wordt sinds midden maart toegelaten in België.

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon